provocad_logo

Запознанството (1)

От на 25.01.15

p1




p2




p3




p4

Снимки: Лили Пенкова

  1. Иван | 26.01.15 | 1

    Как се оказва така че сме все „ние“ тези, които разбираме, а все другите – тези, които не разбират? И защо все се оказва така че за да сътворим монументалните си творения „ние“ разбиращите винаги се нуждаем от времето, труда и парите на неразбиращите, но никога от мнението им?

  2. Иван | 26.01.15 | 2

    А по въпроса за леяря (който меси хляб) ще кажа че е трудно да се разбере „леярността“ му докато го гледаш отдолу (или откъдето и да било). Доста по-лесно е да се разбере „тодор-живковостта“ му ако го гледаш от тротоара на „Витошка“. Направете си труда да го погледнете оттам!

  3. Делчо | 26.01.15 | 3

    Иване, аз също не съм доволен, че общината и държавата осъществяват инвестиционни проекти за десетки и стотици милиони без никой да е отчел МОЕТО мнение. А в сферата на изкуствата нали се досещаш колко безсмислено и неползотворно би било творците да работят под натиска на мнението на хората? Оценяването на една творба се получава в настоящето, но и в последващите времена.

  4. Ами сигурен съм, че 80% от населението на София не знаят на какво е паметникът, не знаят и фигурите какво представляват. Гледат ръжда и казват, че е грозно, неподдържано. Отделно им се нагнетява, че било опасно. Абе безпощаден черен пиар. Иначе заради носа на леяря не мисля, че си струва да буташ слой история. Сменяш носа или още по-полезното, не се вторачваш в него. Освен това да се сърдиш на статуя заради провалено минало и да си тровиш душата си е доста жалко занимание.

  5. Рада | 26.01.15 | 5

    това нещо стои там с години недовършено / полуразрушено и ако някой е държал на него, имаше достатъчно време да си го довърши / ремонтира или както там го разбира. но на този някой явно трябва да му се плати . еми аз бих му платила само за да го разкара, а и това му е много. Модернизъм или постмодернизъм – където иската си го класифицирайте. Грозно е – сори.

  6. Това е, че властите му съдраха кожата и сега го сочат с плъст и казват грозно е, опасно е. Бутането му ще струва в пъти повече от появата на нова съвременна кожа.

  7. Цветомир Панайотов | 26.01.15 | 7

    A за леара …Всеки интерпретира образа според своя мироглед и ако ти Иване го виждаш като Тодор Живков, защото помниш този човек/ младото покеление надали вижда това/ и стоейки над всички склуптурата ти напомня за него – в тях времена именно Леара с хляба – Бай Тошо. Ето заради тези интерпретации именно трябва да остане..да напомня че Човек неможе да е Господ и че грешките от миналото нетърябва да се повтарят.

  8. нели василева | 27.01.15 | 8

    Не мисля че този паметник разказва тази история за много хора. Не и днес, а дали въобще някога е била разчитана така може само да се предполага. И най- доброто за него, а и за нас би било ако го приемем като паметник на нещо друго, по-различно от първоначално замисленото. Защото предметите не могат да съхраняват памет, паметта е в хората, здраво свързана с настоящето и се променя заедно с тях.
    Аз не подкрепям идеята паметника да бъде съборен или преместен, но и не мисля че е паметник на 1300 годишна България. Той е паметник на времето в което е построен и въпреки че това носи не само негативни послания,те трудно могат да бъдат пренебрегнати. Едновременно е авангардна архитектура от 80те и скулптурите са изключителни, но и винаги ще напомня че е бил лошо изпьлнен от самото начало (не просто занемарен след ’89). Изпълнен е не съвсем според плана и идеята на автора, и в твърде кратьк срок – защото е паметник за годишнина (с мото минало-настояще-бъдеще!), за тържествено откриване повече отколкото символ на вековна история. (А наистина ли имаме нужда от предмет, бил той и изкуство, специално създаден да напомня това?)
    Паметниците освен художествен имат и политически характер и той преобладава особено когато зад тях стои държавата. И това се отнася не само за 1981 година, но и за настоящия момент. Трудно е да се пренебрегне.

  9. Анн Дим | 27.01.15 | 9

    Поздравления за поста и снимките! Споделям, споделям! Както и мнението на Нели Василева – много точно казано!

  10. Да Нели абсолютно съм съгласен с теб. Представихме образите с чисто образователна цел, защото повечето хора не знаят какво изобразяват, пък от там нататък всеки да си го възприема както иска. За мен този паметник е авангардно изкуство много повече отразяващо съвремието от колкото нещо което прави историческа препратка. Определено не съм от хората, които имат нужда от напомпване на псевдопатриотическото си его, но този паметник има огромен потенциал да стане сцена на съвременно изкуство.

  11. Борис | 27.01.15 | 11

    Наистина, преди тези снимки от близо и аз, не си давах сметка, че склуптурите от паметника са толкива уродливи и отвратителни. Дано го съборят по-скоро

  12. Борис | 28.01.15 | 12

    Има един сайт „стара София“ и там има снимки от освобождението до 40-те. Имало е във всеки парк, тогава, чугунени фонтанчета. Днес е оцелял само един в една буренясала градинка. Нямате представа каква красота са били те! Красота с ЧОВЕШКИ МАЩАБ! Не ансамбли изглаждащи добре само гледани от хеликоптер! В цялото пространство пред “ двореца“ с архитектура на хипермаркет или обществен гараж, те кара да се чувстваш като мравка върху тротоарен плочник. Ако не друго поне тази бвтонна купчина да я няма.

  13. Паметника е още по хубав с видимата конструкция/аз си падам по архитектурата с метални конструкции :)/
    Жалко, че по политически причини се нагнетява противопоставяне на хората и се негативират качествата му като съвременна творба в градското пространство.Трябва да се провокира мисленето и да се култивира вкуса на хората, трябва да се образоват и да им се показват световни примери, които има в изобилие днес. Нима някой от противниците на композицията на Паметника при НДК би възприел скулптура на Хенри Мур в градската среда?
    А дали не може да съществуват в симбиоза и Паметника на Старчето и паметните плочи на Войнишкия паметник? Приземната зона позволява подобна хипотеза.Нима това не е поклон пред тях, нали и към Паметника на незнайния войн се слиза по стъпала – символ на поклон пред тях.
    Никой не пита какво стана с венците на Докторския паметник – изчезнаха дори бутафорните венци от него, след открадването на оргиналните.Изчезнаха и бяха заменени грифоните на Паметника на Васил Левски.За сметка на това рамката на площада е с постоянно сменящи се винилни реклами в огромен размер, закриващи рушащия се над 10 години Хотел Сердика и кино Левски. Колко печели Столична община от това? Какво стана с оргиналните глазирани плочки на Централна баня? Кой иска да подмени жълтите павета с нови, произведени по нова технология и опитващ сега да докара нещо близко до оргиналния им цвят? Мъкааааа……..
    Питам се колко общински средства погълна до сега псевдо укрепването и обезопасяването на Паметника при НДК. Колко струваше до сега правенето на скеле,свалянето на облицовъчните каменни и метални плочи, къде отидоха те и колко пари взе някой от тези материали?А колко ще струва преместването или недай Боже разрушаването му?Дали не се изчислява колко пари ще се вземат и от металната конструкция?Да вземат да попитат инж.Румен Младжов.
    Уморих се – мога още примери да дам, ама имам още друга работа. Уморена съм да се боря с неуки хора, които не искат да се образоват, но искат да рушат. Утре сутрин Вили Лилков щял да се изявява като един нов Евгени Бакърджиев по ТВ 7 – такъв анонс чух.Няма да мога да чуя великите му идеи. Слушайте вие и се обадете в студиото. Време е да се даде повече гласност на подкрепата на съществуването на Паметника.Време е да се започне образователна кампания за неразбиращите.

  14. Peter Pan | 28.01.15 | 14

    Грозно е и разграбването и рушенето на църкви от комунистите, но пък и те не са се свенили да го правят, нали? А наследниците им мазно пристъпят в Божия храм днес.

  15. венко | 09.02.15 | 15

    ама пък статуите наистина са грозни

  16. psihi | 29.04.15 | 16

    Какво е метерия? И защо на едната снимка е христианството, а на другата е християнството?