provocad_logo

Настилкоусещане

От на 07.04.10

Понякога не си даваме сметка кое най-много ни влияе върху възприятието на даден град. За повечето хора, градът е сбор от сгради.
Когато стане въпрос за проблемите на един град, като рефлекс се заговаря за проблемите на автомобилното движение. Това е важен фактор, да, но и обществото ни вече е тотално ориентирано към автомобила. И дума не може да става за нещо друго преди да се реши този въпрос. Но истинското усещане за град няма как да се случи в автомобила.
Убеден съм, че това усещане се дължи най-вече на пешеходното преживяване.
А пешеходството какво изисква… ? …НАСТИЛКИ!!! и не само. Това е основата на един град, непосредственият допир с него, източникът на уют. И не говоря само за качеството на настилките, а за цялостното планиране на пешеходните зони в един град. Имам чувството, че общината по-смело ще се реши да затвори някой ядрен реактор от колкото да направи пешеходна улица. В Ню Йорк направиха Times square пешеходен и вече се допитват до хората кои други улици да затворят. Това е Ню Йорк все пак, огромно количество хора работят там в огромни сгради. Ние се притесняваме да затворим улици с големината на Солунска или Шишман, сякаш ще настъпи катаклизъм.

Да направим следния експеримент. Мисловно махаме от повърхността на София абсолютно всичко частно (къщи, коли, огради…), махаме всички обществени сгради строени преди 20 години и цялата растителност садена преди 20 години. Въпросът е какво остава? Остава това, което получаваме от града като институция, едно поле и инфраструктура на доизживяване – разбити тротоари, разхлопани плочки, кал, прах и метро :) Ех това метро бе, още дълги години ще е гордостта на много кметове. Някой ще каже, че много изискваме. Не, нека стесним кръга до идеалния център, представителната част. Вторият важен въпрос е къде можем да се разхождаме пеша и да се чувстваме като бели хора. По двете ни пешеходни улици Пиротска и Витошка? Неееее, това не са пешеходни зони на европейска столица, съжалявам!

Къде е проблемът? Първо, липса на всякаква политика спрямо пешеходните зони, не са ценност за управниците, а явно и жителите не проявяват кой знае какъв интерес. Второ, действа се на парче, липса на цялостно планиране, правят се кръпки за закрепване на положението. И трето, гоним дъното на стандартите за изпълнение. Какъв е стандартът за пешеходна настилка в България? Поръсва се малко пясък, редят се възможно най-евтините плочки на пазара и се заливат фугите с малко цимент. Срок на годност – 2 седмици ако не вали :) Ако не се разместят плочките се разпадат, дори и да не паркират коли върху тях. Резултат – кал – прах – нерви – нов ремонт – и така до края на света –>

Госпожа Фандъкова показва положително отношение и желание за диалог в тази насока и ние искрено се надяваме това да даде резултат. Пиша този текст за настилките защото преди няколко седмици бях в Испания и за пореден път се убедих колко далече сме от истината. Някакви тамошни затънтени селца могат да сложат София в малкия си джоб, няма потънала плочка няма кола на тротоар, да се чуди човек толкова ли е трудно да се направи нещо качествено от-до. Ето и малко снимки на настилки:

Първо как е на село – не градска среда а селска:

градска среда - настилки
Аз такава улица в София не съм виждал

градска среда - настилки

градска среда - настилки
Една цялостна подмяна на настилките на един цял квартал в едно село.

градска среда - настилки

градска среда - настилки

градска среда - настилки
И от градско оборудване не се пести

Гибралтар – английската територия:

градска среда - настилки
Тъй като Гибралтар е под ръководството на Великобритания, няма как да не си проличи тяхното влияние и перфекционизъм в изпълнението на настилките.

градска среда - настилки
Малка настилкова поезия :)

градска среда - настилки
Светъл тротоар с тъмен кант и тъмно улично платно със светъл кант, кво да ги правиш…

градска среда - настилки

Малага:

градска среда - настилки
Малага е морски град с население под милион. Има страхотен исторически център, в който почти не се движат коли. Пешеходната разходка естествено е истинско удоволствие на подобни места и местните хора са осъзнали, че това е богатство.

градска среда - настилки
Това са улиците през които са движат коли в този исторически център. Ясно се вижда, кой е с приоритет. Аз ако съм шофьор не бих се засилил на такова място. Такива места ни липсват на нас

градска среда - настилки
Като изключим перфектното изпълнение, може да се каже, че водата не е дъждовна, просто хората си мият старателно улиците. Да им се чуди човек от какво ги мият?

градска среда - настилки
Различни места различни проекти.

градска среда - настилки

градска среда - настилки
Извън историческия център – обикновен тротоар

градска среда - настилки
Още по-обикновен тротоар

градска среда - настилки
Преход от настилка в цветарник

Къде е тайната?

градска среда - настилки
Тайната е в подправките и в месенето. Разликата е, че хората там са разбрали, че като правят нещо то трябва да е трайно и не две седмици а 200 години. Освен, че ще живеят хубаво нищо чудно да им излезе и по-евтино.

градска среда - настилки
Основа бетон, настилка гранит, точка.

градска среда - настилки
ааааааа ето защо шахтите им не потъвали…

градска среда - настилки
културна работа

градска среда - настилки

градска среда - настилки
Чичкото се е изчервил защото се старае и затова му плащат!

градска среда - настилки
Финални щрихи

градска среда - настилки
средиземноморски уют

градска среда - настилки
Да се чудиш къде е по-хубаво вкъщи или на улицата?

Каква е поуката? Не е ли време София да направи тази толкова титанична стъпка към изграждането на едно качествено обществено пространство? На нас малко ни трябва, как мислите…

  1. Стара София | 07.04.10 | 1

    Страхотен репортаж, браво!

    На нас ни трябва малко повече добросъвестност и старание. Нищо друго.

    Дано поне затворят площада пред двореца за коли и направят един хубав пешеходен район по европейски. София заслужава поне това като минимум.

  2. павел янчев | 07.04.10 | 2

    Много яки снимки :-) Браво за тоя пост. Всъщност преди да има конкурс за градски елементи, трябваше обсъждане и решение за цялостната визия на София. И така конкурсът щеше да е в контекста на вече избрани материали, следващи цялостна концепция.

  3. velqn | 08.04.10 | 3

    Похвално, поздравления! Аз имам фетиш към добрата настилка поради липсата на такава у нас. Мечтая си и у нас да е така.

  4. Иван | 08.04.10 | 4

    Чудесен пост, поздравления!
    Не би ли могло да бъде препратен на градоустройствения отдел на Столична Община?

  5. И.Е. Станков | 08.04.10 | 5

    Главната на Пловдив я настлаха с такива шарени бетонни блокчета и принципно е приятно, но проблемът е, че „майсторите“ („хубава работа, ама циганска“) си оставиха ръцете и е доста неравно, което дразни. А тези правилни блокчета позволяват перфектно гладка настилка.

  6. Спас Колев | 08.04.10 | 6

    @Иван: Това е вицът на седмицата. Изглежда не си имал контакти с ДАГ…

    @И.Е. Станков: Проблемът почти сигурно е в слабата основа, а не толкова в изпълнението. Паваж върху бетонова основа у нас не съществува и в книгите. Проблемът е, че системно се гони зрелищен ефект без да се мисли дългосрочно – слагаш върху черния път 20 сантиметра чакъл и 6 сантиметра асфалт и се хвалиш, че си асфалтирал, а след това 50 години кърпиш всеки сезон.

  7. Боби | 08.04.10 | 7

    Еее, Марто, къртиш настилки просто с тоя фото матрял! Браво, възрадва ме чутовно! Дебело ме съмнява да има ефект връз кой да е ръководен или важен орган, но поне за четящите тук вярвам ефектът е положителен :)

  8. Радвам се, че ви харесва постът, не трябва да свикваме с кочината определено. Иначе Павка и аз съм на твоето мнение за конкурса за градски елементи. Не можем да монтираме върху калта свръх-дизайнерска спирка, няма как да стане. У нас винаги се гони черешката на тортата, без да се гледа дали има въобще торта или ако има в какво състояние е. Да не говорим, че да се фабрикуват прототипи за градски мебели може да излезе в пъти по-скъпо при положение, че има изключително качествени продукти на пазара.

  9. Вела | 08.04.10 | 9

    Страхотно! Преди три месеца и аз бях в Испания и се върнах с купища снимки на настилки. Там наистина имат вкус – всякакви разновидности на гранитни настилки, всевъзможни форми и декорации. Истината е, че испанците плащат сериозни данъци именно за пътища, но си заслужава. Тук никой данък не се оправдава.

  10. Digital Rebel | 08.04.10 | 10

    Не съм бил в Испания никога. Явно настилките там са много красиви.

    Проблема не е в София, проблемът е в българския нрав.

    Както никога не съм бил в Испания, така никога няма да видя българските централни улици в този вид.

    Но който не го устройва това, което е сега в България, ми да ходи в Испания! хахах!

    .

  11. Велче чудесно, ако искаш може да споделиш снимки да допълним темата :) То само в Испания да беше

    @Digital Rebel ех този български нрав бе, не можем да се отървем от него :)

  12. entusiast | 08.04.10 | 12

    В Англия също бачкат традиционно паважа върху филц и пясък, но с разликата, че всеки етап се трамбова усърдно и се проверява нивото и шарката още по усърдно. Ефекта е вековен. Ако не си оправят гафовете, работниците не взимат надници просто. Хората си уважават работата и се гордеят с майсторлъка си, както е било преди соца и у нас. След няколко години летен стаж по българските обекти и година и нещо на Острова стигнах до извода, че просто хората си вършат работата. А ние я отбиваме.

  13. Marfi | 08.04.10 | 13

    Много ми напомня и за Гърция, Ерму го оправиха и е много лъскаво и приятно :) Като се пуснеш от Синтагма и фиу до Капникарея по гладко мраморче :) Навсякъде може, само у нас едно отиване до работа е offroad :(

  14. Търновец | 09.04.10 | 14

    Поздравления за фото сесията! Напълниха ми се очите… Не е нужно да ходиш толкова надалеч обаче. И в Загреб дори, макар и по-скромни, но настилките са напрвени с далеч по-голямо старание от нашенските.

  15. Поздравления за статията и за снимките с майсторите :). Относно пешеходните улици в София, мисля че това е единственият голям град в БГ с толкова малко пешеходни улици (Витошка не е напълно пешеходна, а Граф Игнатиев за мен изобщо не може и да се и помисли да се нарече пешеходен) – ако вземем за пример друг голям български град положението е по-различно, настилките няма да ги коментираме, макар да има градове с добра (или поне прилична) настилка.

  16. И.Е. Станков | 09.04.10 | 16

    @Спас Колев – основата под блокчетата в Пловдив е бетонна плоча от няколко десетки сантиметра оставена като завет от времето на Дража Вълчева, така че по стабилно от това няма. Просто не майстори я редиха, а някакви случайни хора от Столипиново.

  17. Филип | 10.04.10 | 17

    Станков, не си прав. Настилката в Пловдив си е добре. Дори доста по-добре отколкото очакваха някои.

  18. Creator | 10.04.10 | 18

    Според мен настилката в Пловдив си е добре(сигурно в Испания е по-добре ама като не съм бил..).Като се замисля във Варна също .Бе то маиче и Бургас.Аааа щях да забравя и Сливен и наи-вече Стара Загора.Незнам как се получава обаче столицата ни която трябва да е наи-представителна е наи-зле като цяло.Има една прекрасна улица със жилти павета и исторически сгради.Има едно скучно ,но добре „мраморарирано“ пространство пред НДК.От там нататък целия център е „потоп и мизерия“.

  19. Creator | 10.04.10 | 19

    P.S.Снимките ми напълниха душата :)

  20. Creator прав си, но нали се сещаш, че и жълтите павета и настилката пред НДК са правени преди много години, въпросът е какво се прави сега? Освен това жълтите павета не са за пешеходна разходка, а настилката пред НДК съвсем не е в перфектно състояние. По принцип мрамор не е препоръчителен за нашите географски ширини защото е хигроскопичен и при замръзване се пука. Ако се загледаш в мраморните ивици на НДК ще видиш.

  21. Милен Мечкуев | 11.04.10 | 21

    Само жълтите павета нека не даваме за пример. Всеки шофьор знае като завали дъжд как се спира на тях :) А пък изобщо павета да има по булеварди (не говоря за алейки и улички) е някакво пълно безумие и постоянен разход за ремонт на ходовата част на автомобила.

    Като говорим за настилки би трябвало да става въпрос за пешеходни настилки. Настилката където се движат МПС-та щем не щем трябва да си е асфалт

  22. Creator | 11.04.10 | 22

    Ако жълтите павета станат пешеходна улица шофйорите няма да имат проблем със спирането :)

  23. градинко | 11.04.10 | 23

    Блазе им за настилките… макар, че някои изглеждат малко лъскави, за да се пусна по тях след една хубава софийска поледица, но за там сигурно вършат идеална работа.

    Жълтите павета зиме са отвратителна настилка – струва ми се, че дори чист лед не е толкова хлъзгав. Много подобен е и мраморът пред НДК. Горе на мократа снимка много ме радва релефът на плочите – някакъв релеф трябва да е просто задължителен за настилка на място, където има зимен сезон.

  24. Tosh | 11.04.10 | 24

    Аз искам да изразя едно странно мнение.

    Според мен настилките в един град трябва да са напълно различни. По-природно съобразни..
    Центъра на Париж и неговите паркове са много хубав пример.. ползването на павета, цемент и други най-различни подобни според мен трябва да се намалят до минимум..

    Защо пешеходните пътеки да не са от дървени плоскости повдигнати над земята и всичко останало да е почва, трева и подобни.. Наистина ли е нужно да има толкова павета навсякъде?

    Интересно е да се замисли човек за началото на „модерния“ град с неговите цементни настилки.. имах една презентация, където една от критиците направи коментар за човека, който въведе асфалта като нещо нормално за един град.. и това може да е добре за местата, където има коли, но защо там където е пешеходна пътека да не е по-зелено или поне по-природно?

    Жълтите павета винаги са ми напомняли за една весела приятелска четворка, която отиваше да види един магиосник :)

  25. Марто | 11.04.10 | 25

    Готин пост, адаш! Според мен обаче проблема на БГ пространствата, и най-вече тези в столицата се дължат на позорен умисъл в некачественото изпълнение. Не че не се знае как (то от отбиване на номера може и да са забравили де), но идеята тук е да се върши едно нещо по няколко пъти, за да се взимат държавни пари от определени кръгове фирми и т.н.(да не говорим за схемите около цените на които се взимат поръчките и реалната последвала работа и вложени материали…разликата си е чиста печалба) Полза от дълговечни настилки и прочее има единствено широката общественост (ползвателите), която нито дава пряко парите, нито изпълнява изграждането… единственият лост за контрол му (ни)остава т.нар. „позиция на гражданското общество“ – животно толкова рядко срещано по нашите земи:-)))…sorry, то не е за смях

  26. shali | 16.04.10 | 26

    Чудесен репортаж, който навява тъга заради вечните неуредици у нас.
    Миналото лято бях в Румъния за няколко дни и познайте – там по-зле ли са?! – Неее! И там хората са се стегнали и работят яко. И в Турция настилките са добри. Само у нас все сме зле. :(

  27. Минерва | 24.04.10 | 27

    Евала Марто! Сигурно от 15 години си мечтая да видя такова нещо в татковината ни. Уви за такава подмяната на настилката (както се каза в някакъв горен коментар) трябва и подмяна на манталитета. Винаги в БГ ще има някой, който ще спести 2 лева я от плочки, я от разтвор и ще мине тънко. Резултата? Не е идеално зле, но е за 2 седмици. Но за да не съм песимист, пожелавам ни да видим такива тротоари и улици в БГ докато дишаме :))

  28. Tosh | 29.04.10 | 28

    Според мен Българската любов към подобни пространства като молове идва от това, че улиците ни не са оправени и колите са паркирани върху пешеходен тротоар..