provocad_logo

Je suis 1334

От на 30.01.15

jesuis1300

След дискусия за паметника „1300 години България“ в Червената къща се убедих, че нямаме проблеми с паметници, а имаме диагноза на обществото. Няма какво да се лъжем, голяма част от нашето общество е в депресия и се чудя защо за бога не каните психолози на такива дискусии! Депресията се корени в станалото хроничното вече чувство за безнаказаност. Комунизмът разказа играта на обществото ни, като на ключови позиции се намърдаха най-големите тъпаци. След „падането“ на режима, дивата еуфория избухна, но свари хората неподготвени. Това е като да изкараш звяр от клетката в която е стоял твърде дълго време и не знае какво да прави със свободата си. Така и не си извоювахме свободата а ни я дариха. Това даде началото на последващия политически бълвоч и усещането, че призракът на комунизма все още броди. Всъщност това плашило бе хранилка за множество некадърници, които комфортно си го ползваха, без да си дават много много зор за преизградят държавата. Получи се нещо като продължение на същия мач. За съжаление това продължи твърде дълго и милото ни общество така и не получи доказателство, че лошото е свършило за да се фокусира спокойно към бъдещето. Всъщност понятието преход е най-тъпанарското нещо, което можаха да измислят. Затова се влачим по корем и хората жадуват за мъст, живеят в омраза и псуват шофьора на автобуса. Новата световна мода е ултранацонализмът срещу талибаните. Та понеже още ги чакаме да дойдат талибаните изобретяваме нова игра – национализъм срещу комунизъм.

Най-лесно можеш да управляваш общественото мнение като създадеш чудовище. Когато има страх хората са като овце, каквото им кажеш това правят. За да има страх трябва да се измисли опасност. Ето как един паметник произведение на изкуството бавно и методично бе превърнат в чудовище:

Първа стъпка е да се внуши на хората, че той е опасен. През 2008 няколко плочи от облицовката му падат защото не се взима под внимание препоръката да се обърне внимание на облицовката защото се е бързало при довършителните работи, появява се ограда около него и започва безпощадният черен пиар. Всички започват да пеят песента „опасен опасен грозен и пак опасен“. Паметникът е затворен в кошара изолиран и сочен с пръст. Няколко години по-късно властите решават да му съдерат кожата и да премахнат всички опасни елементи, паметникът остава гол. Обаче никой не смята за необходимо да каже, че конструкцията вече е безопасна, освен това оголеният му вид настървява още повече хората, които не са специалисти и засилва усещането им, че паметникът е опасен. На всичкото отгоре, общината налива масло в огъня като не спира да тръби, че паметникът се саморазрушава и започва едно жестоко опяване. Бетонът и металната конструкция с подходящо боядисване и импрегниране с много малко средства могат да стоят така още 200 години. Айфеловата кула е висока 300 метра и я поддържат непрестанно, за нашата мини айфелова кула не по-висока от 15 метра не можем да съберем 5 лева да й ударим една боя. Е това ако не е безсилие, не знам кое е?

Втората стъпка е да се демонизира същността на произведението. Всички мразим комунисти и какво по-весело от това да повтаряме, че това е комунистически паметник. Всъщност самите лидери по онова време го анатемосват, кралете на прехода също и реално той остава ничии, изоставен изолиран. В момента обаче започва да обединява трезвомислещи хора, които са скъсали с миналото си и искат да продължат напред. Много малка част от хората разбират на какво е паметник, че на него са представени Св. св. Кирил и Методий, Цар Борис I въвел християнството, изобразена е пиета и човекът, който създава. Никой не подозира, че паметникът е пространствена спирала символ на времето, всъщност целият паметник е един мерител на времето и за последните 33 години е измерил по най-прецизния начин какво се е случило с държавата ни. Разграбена, изнасилена и сочена с пръст. Псевдопатриотчетата се бият в гърдите, че възстановяват правдата като бутат собствената си история. Ако тези популисти ще ми възстановяват паметта, не благодаря! Всеки който погледне паметника вижда собственото си минало, режимът в който е живял, разочарованията, собствения си срам, пропуснатите възможности. Но вече четвърт век има и други хора в тази държава, които мислят малко по-различно. Друга част от очернянето е той да се представи като някакво лошо чудовище, което видиш ли е дошло и е изяло военния мемориал от чиста злоба :) Малко хора правят връзката, че преди това цялата територия е била казарми и в някакъв момент променят генерално функцията на мястото като го превръщат в парк с културен център и място за социални прояви. Преценили са, че новото място няма да е най-подходящо за почитане на загиналите поради характера му. От мемориала е била останала само една от трите му стени след бомбардировките, след което се решава да се демонтират внимателно паметните плочи и да се съхранят като нещо ценно и в някакъв момент да се представят на ново място. Голямата грешка е, че не са съхранили паметта на мястото не са оставили следа и другата грешка, че нe са възстановили плочите на подходящо място. Същата грешка искат да направят и сега.

Третата стъпка е да се внуши, че паметникът е опасен за джоба ни. Тук вече нивата на безсрамие удрят тавана. Първо никой не споменава колко ще струва разрушаването и бъдещото „реаранжиране“, те заедно биха отишли в зоната на милионите. За тях никой не пита кой ще плати и аз не искам данъците ми да се ползват за разруха. После се спекулира, че реновирането на паметника щяло да струва 3 милиона. На базата на какво ги правите тези сметки приятели? С парите за разруха и „реаранжиране“ може да се освежи и консервира конструкцията и да се построи нов военен мемориал, който на два пъти е започван да се строи и са го спирали. 25 години невъзможност да почетем паметта на прародителите си и повярвайте ми, мястото на този мемориал е последният проблем! Бъдете сигурни, че само ще помрачите благородната кауза ако намесите разрушението.

Четвърта стъпка е да се представи цялата тази гавра с изкуството по благороден начин. Затова измислят, че няма да го рутят а ще го местят, значи почукват леко по основата за да се отлепи и с едно електрокарче хоп 7-етажната структура в южния парк. Оня ден доктор Чобанов ме втрещи като се изцепи по битивито, че пластиките на професор Старчев са невероятна ценност и че той видиш ли ги спасява като ги преаранжира в южния парк. Ами като са толкова ценни защо не ги спасите на мястото за което са направени, ще ви струва една стотна от целия цирк, който готвите. Пълна порнография.

Жалка гледка е да гледаш големи хора да се гаврят с изкуство и да си кривят душиците само и само да стане тяхното. Тази „дискусия“ имаше една единствена цел, да се съберат най-шумните елементи и да си втвърдят позициите публично, защото в тази държава нещата не се решават с дискусии а силово. Самозабравили се чиновници, които мислят, че могат да връщат времето назад. Бързат да бутат преди да се усетят хората. Прошковци гордо бодат трупа на социализма с малките си мечове твърдо убедени, че ще станат герои, главният ни чете приказки за лека нощ, а човекът акт 16 прави целия този цирк „законен“. Авторът тактически не е поканен за да не им е неудобно. Всичко е 6.

Едно много кратко уроче трябва да ни научи този паметник – как да надграждаме, а не всеки път да унищожаваме всичко, което е било преди нас. Това е урок който ако не научим ще продължим да тънем в омраза и да се плюем.

Очаквам тържествена церемония и снимка на бъдещите екзекутори преди да натиснат бутона за да останат в историята. Диков, госпожа Фандъкова, Чобанов и всички останали засмени до уши. Не може да си стоиш в кабинета и да подписваш листчета, трябва някой да натисне бутона пръв, но без да го е срам и без реаранжиране. Успех в живота приятели и се обичайте!

  1. Духът е гранит | 30.01.15 | 1

    благодаря ви за активаната гражданска позиция и за това, е имате арт, художествен отговор спрямо идейнополитическия батак

  2. Бай Боре | 30.01.15 | 2

    Марто маняк, кефиш ме, че не се отказваш, това е страхотно качесвто.

    Обаче има и страхотно шопско противодействие – оти да се косиш, като че ти мине?

  3. Стефан Топузов | 30.01.15 | 3

    Не мога да преценя дали се опитвате да кажете на черното бяло, или искрено вярвате, че е бяло. Но какъвто и да е случаят, не можете да ме убедите, че тази чудовищна недомислица е някаква ценност, която трябва да бъде пазена.

  4. Ами проблемът е в „чудовищна“. Това е просто паметник, който в момента не изглежда добре защото са го употребили лошо. Абсолютно съм сигурен, че няма как той да се харесва на всички, такава утопия няма, най-малкото в това си състояние. Но да, искрено вярвам, че не му е използван потенциала преди да му се тегли куршума. За мен това е единствената проява на съвременно изкуство в градската ни среда, ако някой има други предложения, слушам го.

  5. Марин Гергов | 30.01.15 | 5

    Имам няколко бележки:
    1. Защитавате историческата памет от последните 35 години. Защо не я защитавате от 1885 г. (от тогава са първите имена на плочите на военния мемориал)?
    2. Никой специалист или институция до този момент не е излязъл със писмено технически обосновано (обследване, изчисления) становище, че конструкцията е безопасна. Аз съм строителен инженер и гледайки от оградата виждам, че конструкцията е в лошо състояние и е скъпо да се ремонтира. В най-лошо състояние и направо опасни изглеждат връзките на стоманата към бетона. Бетонът също изглежда много зле. Ако имаше такава изоставена от години конструкция и тя си намереше нов собственик, първата му работа щеше да нареди да бъде премахната.
    3. Не можах да вляза(поради тълпите от хора) на обсъждането. Исках да задам следния въпрос на Старчев и неговите защитници.
    Колко време преди построяването на петопаметника са били готови статуите? Били ли са готови преди обявяването на конкурса?
    Разбрах от специалист скулптор, че това е обичайна практика за гилдията им. Това обаче показва, че към „копчето“ (статуите) е бил пришит „балтон“ (петопаметника).
    Аз лично нямам нищо против статуите. Авторът (по обичайната практика) реално може да ги апликара на друго, по-подходящо за този артистичен стил, място.

  6. 1. Напротив защитавам я и трябва да се покажат тези плочи най-накрая, просто като архитект смятам, че бутафорна имитация на миналото ще е по-скоро обида за паметта.

    2. А като общината е толкова загрижена за безопасността защо 25 години не направиха изследване на конструкцията. Прочетете писмото на инж. Румен Младжов – заместник-началник на строежа на сградата на НДК. Наблюдавали ли сте колко неща се свалиха от конструкцията? Огромни бетонни панели, едното метално крило, металната скара на облицовката и самата облицовка, това са стотици тонове, в момента конструкцията е самоносеща, няма го и натоварването на вятър и сняг, а в зоната на захващане към бетона няма грам ръжда.

    3. Не разбрах какво питате.

  7. Петров | 31.01.15 | 7

    Г-н Ангелов, не разбирам защо не можете да проумеете един простичък факт. На това място е имало мемориал, на чиито стени са били изписани имената на хиляди млади българи, дали живота си за тази държава. Този мемориал е бил съборен с умисъл, за да бъде заличен спомена за подвига на тези млади българи и да бъде модифицирана историята съобразено с партийната политика и пропаганда. Подобни действия са характерни за комунистическата власт, която е заличила подобни паметници на българи герои и на други места в България – например в Шумен, където на мястото на подобен паметник се издига недоразумението наречено „Разперко“.

    Та, хората желаещи възстановяването на мемориала просто искат справедливост и възстановяване на нещо, което е било точно на същото място и което е било варварски и с умисъл унищожено.

    Относно тезите Ви:

    – от самото начало този паметник е бил не добре направен. Няма издаден акт 16. До 1988 г., т.е. няколко години след създаването си, е започнал да се саморазпада. За всичко това има документи.

    – същността на произведението е абсурдна, най-малкото защото България не е на 1300 г. – нещо, което се приема от съвременната историография. Следователно, това е паметник на една историческа лъжа.

    Другите неща няма да ги коментирам. Самото съществуване на това полуразрушено нещо възхваляващо исторически измислици е гавра с всичко – изкуство, история и нашия народ.

    Бъдете здрав.

  8. Здравейте г-н Петров, аз тези факти много добре ги проумявам, един друг факт не мога да проумея, защо 25 години тези паметни плочи стоят в мазето, защо има започнато строителство на новия мемориал на две места и защо и двата проекта са спрени? Вече има излети бетонни стени? Защо чак сега преди избори изведнъж става важно да върнем времето назад? Защо сме безсилни да създадем нещо ново 25 години? Кой е виновен, не ми казвайте, че пак комунизма, че ми е писнало от мрънкащи хора на които все нещо им е виновно. Не бъдете и вие като тях.

    Паметта на загиналите ли е по-важна или желанието ви за мъст? Искате да отмъстите на какво? На парче бетон и желязо, на произведение на изкуството? Не е ли това жалка история? Бутане на паметници не е ли долно занимание? Не виждате ли как ви настройват и ви ползват като средство за разчистване на терен?

    Построяването на меморияла е изключително отговорна задача, невъзможно е да се случи без единодушие и любов! Няма човек в България, който да не иска това. Но този кокошкарски и тесногръд начин за решаване на проблеми ме отвращава и последното нещо за което си мисля е почит към прародителите ми.

    Едно единствено нещо искаме – да не се руши! Няма никакво значение дали паметникът е 1300, 1184, 983 или корен от 12356, историята лоша или добра е била такава, той се е случил и поне това е факт, вече е прекалено късно да се връща времето назад, време е да направим крачка напред и да преодолеем миналото. В момента двете страни трябва да си стиснат ръцете и да кажат да, историята е била такава, такава и такава, от тук нататък какво правим?

    Поздрави!

  9. Петров | 31.01.15 | 9

    Няма значение кой е виновен. Важно е, че сега някой иска да поправи неправдата. Колкото до бетонни плочи и прочее – не мисля, че този паметник трябва да е на друго място и под друга форма. Неговото място е там, където е бил. Ако бъде възстановен, трябва да бъде възстановен максимално точно.

    Няма желание за мъст, има желание за справедливост. Пак Ви казвам, има документи, които ясно показват, че това нещо е започнало да се саморазрушава още пред 1988 г. Паметникът по тази причина няма необходимите строителни документи. Инак, нека Ви го обясня метафорично – ако аз дойда във Вашия дом и Ви изгоня, а след 30 години дойдат Вашите наследници с документи и изискат аз да напусна жилището Ви, ще имам ли право да кажа „Гоненето на хора от собствения им дом не е ли жалка история?“

    За стискането на ръцете съм съгласен. Но историята не трябва да се приема безропотно. За това, паметникът 1300 години трябва да бъде спасен, но преместен в музея на социалистическото изкуство. Ако не може да бъде преместена структурата, да бъдат преместени статуите. Същото се отнася и за други паметници, които са завладели градската среда на София и които възхваляват чужди армии. В същото време, няма нито един паметник на собствената ни армия. Пак пиша и мисля с това да приключа – нито един паметник не трябва да бъде разрушен, но всички паметници (или поне огромна част от тях) строени преди 1989 г. не са народни паметници, те са идеологически и партийни такива. Не трябва да бъдат разрушени, а преместени на подходящо място, където който иска може да отиде и да ги разгледа.

  10. Делчев | 31.01.15 | 10

    Г-н Петров,
    Или са ви подвели, или не сте разбрали, или лъжете.
    Ще ви помоля да се запознаете подробно с хронологията на мястото, защото се спекулира много с въпросната „подмяна“, която искате с днешна дата да повторите. Ако войнишкия монумент беше съборен с цел да бъде заличен, то днес МО нямаше да има въпросните метални плочи с имената на загиналите. След бомбандировките, когато едната стена и част от другата са били разрушени, в това полу-разрушено състояние, паметникът застоява пред погледите на софиянци цели 36 години!!! Това напомня ли ви на нещо? Ако не искате да си признаете – това е същата тази, характерна за народа ни мърлявщина( или както там искате назовете). След тези 36 години на безхаберие към паметта на войниците добавяме още толкова години от построяването на НДК и градинката. Много е удобно да се бърза за бутафорното възстановяване на оригиналното място на паметните плочи, защото ще се заметат под килима вината и далаверите, които министерството на отбраната от последните 30 години.
    Г-н Петров, не бих искал да спестя на поколенията след нас нищо – те заслужават да знаят цялта истина и за всичко. Ще дам пример със сенките на неонацизма, които нарастват в град като Дрезден, който в амбициите си да преодолее „историческата неправда“, не оставя достатъчно артефакти, които да вълнуват и напомнят за грозните моменти от историята им.

  11. Г-н Петров, моите уважения, но продължавам да не разбирам защо е толкова важно новият мемориал да е точно копие в среда, която отдавна няма нищо общо с миналото? Осъзнавате ли от архитектурна гледна точка колко бутафорно ще бъде това. Съгласен съм на това място да се появи знак, който да прави връзка с миналото, дори е хубаво на това място да се разкаже цялата история, да се образова обществото, хората така правят градовете си интересни, като разказват истории. Дори в момента мемориалът е факт, един прост жест на окачване на имената на оградата показва това. Не се борете с призраци, сигурен съм, че те все повече ще се отдалечават. Дискусията за съжаление започна чак сега, но има още много път докато стигнем до положително решение. С омразата от последната дискусия никъде няма да стигнем.

  12. Петров | 31.01.15 | 12

    Делчев, едната стена е частично разрушена от бомби – да. Но не и повече от това. След това стената е съборена и на нейно място се появява модната къща „Лада“. Другите две стени са си били там. Нормално е, че паметникът е бил неподдържан, дори отчасти модифициран, все пак това е „монархофашистки“ паметник. Колкото до това, че не искали да заличат историята, тезата Ви е смешна. Не един паметник е съборен и заличен от народната памет по време на режима. Това, че част от плочите са останали захвърлени в някакъв двор, по нищо не ги прави запазени и съхранявани.

    А това, че някой е правил далавери – нито отричам, нито го твърдя, нито е част от дискусията ни. Общо взето, не ме интересува. Има си органи, да се заемат за работа. В момента, самият аз съм готов да даря сума пари, за да бъде вдигнат стария мемориал наново. И то сериозна сума пари. А колкото до Дрезден, какви сенки надвисват там, не ме вълнува. Може би не надвисват никакви сенки, а просто Вас ви гони параноята. Аз мисля, че Германия е достатъчно силна, за да реши един или друг неин вътрешен проблем.

    Г-н Ангелов, нищо не пречи средата да се видоизмени частично. Мисля, че може да се измисли вариант, в който нищо няма да изглежда бутафорно. Не знак, а старият мемориал трябва да се появи, такъв какъвто щеше да бъде, ако не беше варварски разрушен. Никой не се бори с призраци, а дискусия имаше, просто не сте се интересувал от темата и сте я пропуснал, явно.

  13. Белинчева | 31.01.15 | 13

    г-н Петров, като искате „да бъде вдигнат стария мемориал наново“ замисляли ли сте се какъв ще е изгледът от двете продължения на ул. Гургулят към парка с мемориала? Ако разгледате внимателно проекта за имитация на оригинала, който подкрепяте, ще осъзнаете, че стените ще запушват изгледа към парка. Което може да е било нормално когато е било казермен терен, но сега когато е парк е безумно. Тоест подхождайки към главният парк на столицата ще гледам гърбът на две свобоно сетоящи стени при възстановяване на оргиналните плочи.

    Недай си боже да бъде възстановен бутафорният проект за пластмасово или стъклено имитиране на стените. Това ли мислите, че трябва да символизира паметта на дедите ни? При плексигласовият вариант ще бъде пожълтял и напетнен, а при стъкленият – начупен и опасен. Наивни са думите ви „нищо не пречи средата да се видоизмени частично. Мисля, че може да се измисли вариант, в който нищо няма да изглежда бутафорно“. Мислите ли, че някой ще ви даде възможност да изкажете мнение относно как да изглежда възстановката – вашите пълководци са взели вече решение и са толкова сомовлюбени, че не дават право на глас не само на нас – критиците към чалга възстановката, но и на вас – застъпниците!

    За нов паметник съм на героите ни, но след подходящ проект. Казвам ви това като човек завършил архитектура 6 години в София, една в Англия и професионален стаж от 7 години. Затова сме против подхвърлени проекти от не-специалисти, защото ние учим с години, да подхождаме, ситуационно, структурно, социално, исторически, естетически, туристически и т.н. към всеки проблем. А не – не ми харесва, ще сложа там каквото ми харесва на мен пък, щото съм патриот. Повярвайте ми – и аз съм патриот, осъждам комунистите и вярвам в доброто, но мисля и за бъдещето за разлика от вас.

  14. Петров | 31.01.15 | 14

    Белинчева, много изписано – малко смисъл виждам в това, което е написано. Това са си ваши догадки и предположения, които не могат да бъдат доказани. Не ми е известно да има приет проект и възстановяването да се случи така, както се е случило построяването на петонещото. Има изготвен някакъв примерен проект, но защо твърдите, че той е окончателен?

    При всяко едно положение, всяко едно решение би било по-добре от сегашното – ограденото саморазпадащо се скеле, което е опасно за всички. Не знам дали това, което сега стърчи там, как Ви изглежда, но на мен не ми харесва.

  15. Г-н Петров ако намерите архитект, който да ми защити тезата, че възстановката няма да разкаже играта на архитектурния ансамбъл на НДК ми го пратете да го напсувам лично. Освен това в световен мащаб само македонците правят възстановки на минали обекти, затова цял свят им се смее. Проумейте, че не сте прави поне в това отношение мама му стара, защо е това дебелоглавие? Целият този цирк е политическо безумие. Сините Герб и Патреотите срещу някакви си специалисти глупави. Е как да стане тая работа? Само бате Бойко може да спре това безумие ако се усети, че България ще стане за смях в световен мащаб.

  16. Петров | 31.01.15 | 16

    Г-н Ангелов, преди да бъдете архитект, бъдете човек, бъдете и българин, поне малко. Македонците не възстановяват нищо, те си измислят. Нека бъдем коректни. Колкото до възстановяването, ако не беше разрушен – нямаше да се налага да се възстановява.

    Всичко това е трябвало да се случи преди много години. Рано или късно, истината излиза наяве и неправдата ще бъде поправена.

    Г-н Ангелов, мога ли да знам, дали ако паметникът на Васил Коларов не е бил премахнат от мястото му пред Националната библиотека, щяхте да го защитавате по същия начин?

  17. Честно да ви кажа не бих защитавал нито един друг паметник в България по този начин, ако утре решат да бутат паметника на съветската армия няма да се трогна особено. Заставам зад този паметник защото ми харесва и ме вдъхновява, това е единственият паметник в центъра, който има идентичност и уникалност, той няма грам политика в него, той е паметник на времето, на понятието за време. Знам, че е трудно да видите през моята гледна точка, но поне се опитайте.

    Защо сте толкова фиксирани върху миналото? Защо не можете да създадете нещо ново, тук и сега в 2015-та година, да почетете паметта на тези велики хора както подобава сега. Защо си мислите, че личната ви обида ще генерира любов? Защо си мислите, че копието, което искате да направите ще има същия смисъл, дори да е едно към едно копирано. Фокусирайте се върху това, което искате да оставите на децата си, а не върху болката от миналото, само така ще я преодолеете, не с рушене. Изпитайте радостта от създаването на нещо ново с което ще ви запомнят, а не с нещо с което ще разделите хората.

  18. Петров | 01.02.15 | 18

    Честно, когато видя нещо грозно и полуразрушено, няма как да го харесам. Никой, никога не го е харесвал всъщност. Когато това нещо е построено върху паметта на български войници, няма как да го одобря. Когато това нещо носи името на една историческа фалшификация, т.е. паметникът е политически – няма как да го видя през Вашата гледна точка.

    Миналото г-н Ангелов е важно, защото носи поуки. Ако се интерсувахте от миналото, щяхте да осъзнаете, че в момента ми е трудно да разбера дали споря с комсомолски секретар или млад и интелигентен архитект. Фокусирайте се върху архитектурата и си представете, че елитът на НРБ беше отговорен, беше възстановил срутената от бомби стена на мемориала и беше съобразил градската среда с неговото съществуване. Това е което е разделило хората, не търсете разделението там, където то липсва.

    За мен разговора приключи. Бъдете здрав.

  19. Проблемът ви г-н Петров е, че живеете в миналото и искате да го върнете, а знаете кой може да връща времето само. Не може да разберете, че аз не защитавам или оправдавам действията на тъпия режим, но приемам нещата такива каквито са като история, минало, не може да кажете, че не са се случили, нали? Разбирам, че у вас има огромно огорчение спрямо този период, много добре съм запознат с него, всеки ден го виждам у собствените си родители, които обичам. Да, трябва да се направи нещо за да излекува, но действията трябва да са ориентирани спрямо виновни хора а не произведения на изкуството. Само, човек, който не се е занимавал с процеса на създаване и творчество не може да разграничи политиката от изкуството.

    В момента сме изправени пред една не малка дупка между поколенията. Ако ни възприемате като комсомолски секретари, ами съжалявам ама няма как да имаме повод да си говорим.
    Ако съм ви обидил с нещо съжалявам, искрено се надявам цялата тази каша да произведе нещо положително.

    Поздрави!

  20. Василев | 02.02.15 | 20

    Според мен този „паметник“ трябва да се заличи поради няколко причини:
    1. Самият той е изключително грозен (субективно мнение, за някои може да е красив).
    2. Загледайте се в „лицата“ на хората, които Старчев се е опитал да направи – за мен това не е изкуство, това е подигравка с тези Велики Българи.
    3. Говорейки за подигравка – комунистите са се подиграли с паметта на хилядите дали живота си именно за България. Както каза г-н Петров по-горе, те са се опитали да заличат част от историята ни.
    4. В този ред на мисли….нека се възстанови справедливостта и плочите да се върнат там където са били..
    Да се маха тази грозотия и да се приключва веднъж завинаги. Винаги недоволни ще има.

  21. Г-н Василев, не мога да приема, че ще ми натрапите вашата представа за красиво, от къде на къде? И аз ако реша да събарям нещата които не ми харесват в София ще стане лошо. Ако утре се появи група, която смята операта за грозно изкуство и направи референдум в операта да се слуша само Азис и чалга, повярвайте ми мнозинството ще го приеме. Не случайно си изтрихме клавиатурите да ви повтаряме, че всеки акт на имитация на архитектурни елементи и форми извън епохата им е чалга, чиста чалга! Затова черноморието ни прилича на гъз, затова всеки новобогаташ слабоумник е убеден, че може да направи точна реплика на замък!
    Вместо да си хабите енергията да плюете едно изкуство да се бяхте фокусирали да издигнете достоен мемориал със съвременна визия. Най-големият ви проблем е, че сте си наумили нещо и сте си повярвали, че само вие сте прави, ами няма да стане така. 100% от населението на държавата застава за изграждането на нов мемориал на 1ви и 6ти полк, но стотици специалисти ви повтарят, че не това е начинът. Ами правете си изводите и излесте от това тесногръдие и озлобление. Поздрави!

  22. Искам да стана Архитект! | 03.02.15 | 22

    Много обичам да се катеря по този паметник ;д не е кой знае колко висок, но гледката която се открива е мега силната !! пък и паметника е супер якия и само металната конструкция да остане от него пак ще радва.
    Според мен най-доброто за паметника ще е да се направи още по-висок за да се вижда от повече точки в града и от него да се виждат повече повече точки на София и достъпа до най-високата точка да е свободен или поне да има късо балконче на което да може да се чилва :д така хем ще се запази този нереално уникален фрагмент на столицата ни, хем ще имаме възможността да го развием по наш си начин и да оставим наш отпечатък в историята.
    P.S. идеята в основата му да се изгради скейт парк не е никак лоша :д

  23. gamar | 03.02.15 | 23

    Аз не мога да разбера позицията на г-н Ангелов, която изглежда просто като „инат“. Особено с изявлението по-горе, че би бутнал с лека ръка други паметници, като например МОЧА.

    Също не мога да разбера тезите, че имало авторски права и затова не можело общината да се разпорежда с останките от паметника. Това е все едно като да поръчаш на майстор да ти изгради и обзаведе ниша в спалнята, а той да ти изпляска тоалетна понеже било иновативно и авангардно. Скоро след завършването ѝ обаче тя да почне да се разкапва, а и винаги да ти е било малко странна. Налага се в крайна сметка да я заградиш и прикриеш и да стои неизползваема и неугледна за 10-20 години. Когато най-накрая решиш да направиш ремонт, да не може, щото майсторът не бил съгласен да му се нарушава дизайна.

    Ще ме прощавате за сравнението. Използвам хипербола, а не метафора за артистичната стойност на монумента, най-малкото защото аз не мога да оценя артистичните качества нито по принцип подкрепям разрушаването на културни паметници. Ключовото в целия казус според мен е състоянието на монумента. Разбирам да беше автентичен паметник в своята цялост и блясък, но тук става дума за купчина бетон и желязо. Ако трябва да бъдем обективни, паметник де факто не съществува. Ето защо изключително несъгласен съм да се наливат обществени пари по възстановяването му, а от друга страна запазването му като канара е безсмислено.

    Въпреки това, предлагам и подкрепям общината да предостави 1г. срок на автора или на посочени от него лица (например г-н Ангелов) да си намерят средства и да го възстановят в проектния му вид. Ще му се радвам и с пръст няма да дам никой да го бутне. Например аз много харесвам монумента в Шумен на подобна тема и в подобен стил, за щастие сравнително запазен все още.

    Ако поддръжниците не могат да го направят и не намерят нужните меценати, няма как да задължат обществото да го направи вместо тях – това е социализъм, нито следва да налагат на обществото как да се разпорежда с имуществото си, било то и (остатъци от) изкуство.

  24. Айде да не си тълкуваме думите по тъпанарския начин, моля. Къде съм казал, че ще бутам нещо с лека ръка??? В никакъв случай не съм за бутане на какъвто и да било паметник където и да било!!!

    Ако не знаете какво е автор и уважение към изкуството, съжалявам за вас. А вкъщи може да си правите каквото си пожелаете.

    А това, че не можете да оцените качествата на паметника не трябва да ви плаши. Проблемът на състоянието на паметника е свързан изцяло с козметика на повърхността. Конструкцията му е в съвсем добро състояние, просто му разказаха играта с медиен черен пиар, ох колко е опасен, ох колко е грозен.

    А някой може ли по дяволите да ми обясни какъв е тоя неистов срам от бетон и желязо, каква е тая мания да се захаросва всичко. Знаете ли какво е това? Това е комплексът за малоценност на средностатистическия българин. Общество, което се клепа с грим за да си надуе самочувствието, не благодаря, предпочитам да поправя нещо, което имам от колкото да си купя менте!

  25. Петров | 06.02.15 | 25

    Г-н Ангелов, пак си позволявам да пиша. Авторът е продал своя труд на поръчителя на паметника. Това е все едно да си купя картина от някой художник, след което да искам да я унищожа, а художникът да ме съди за това? Всъщност, това че някой е автор на нещо не го прави дори собственик на това нещо, защото той е получил пари за изработката му. А горното ми сравнение не е удачно, защото въпросната постройка (така се води) няма документи, следователно е незаконна. Та по-удачно би било сравнението – поръчвам си къща на някой известен архитект, той я прави некачествено и негодна за обитание, и следователно аз желая да бъде съборена. Ще има ли право архитектът да ме съди за това, че желая да унищожа творението му? Това е абсурдно.

    Колкото до срама от бетона и желязото. Нали сте архитект, сравнете виенската архитектура от началото на миналия век със социалистическия бетон.

  26. арх.Радев | 06.02.15 | 26

    „Колкото до срама от бетона и желязото. Нали сте архитект, сравнете виенската архитектура от началото на миналия век със социалистическия бетон.“

    Г-н Петров, как да Ви обясня… явно нямате представа нито от различните стилове в изкуството и архитектурата, нито от архитектурата на Виена, за да напишете това изречение!
    Ако си мислите, че във Виена всичко е класика, барок и т.н., то явно сте минавали само по „туристическите пътечки“.
    Брутализмът и авангардът, както и така мразените тук панелки, също присъстват (и то в какви мащаби!) във виенската архитектура. Не знам защо в България битува мнението, че сградите от видим бетон са „съветско явление“.
    Разликата между Виена и София (и всеки голям български град), е че във Виена сградите се поддържат, нищо повече!
    Хората там не „облепят“ видимия бетон със стиропор и не го „вапцат в жълтичко, че да е убаво“, защото тези сгради там вече са паметници!
    Никой не Ви налага да харесвате нито Брутализма, нито Авангарда, нито Хай Тек-а като стилове.
    Ако Ви допада Класицизма и Сецесиона, то използвайте енергията си да спасите нещо от този период!
    Ако вдигнете глава от паважа и се огледате нагоре, ще осъзнаете че София е пълна със сгради в тези стилове, изключително богати като пластика, но в отч1айващо състояние!
    И точно защото никой не се грижи за тях, хората искат „да я бутнат таз грозотия и да направят нещо новичко и свежо“!
    Замислете се!

    С Уважение,
    арх.Радев

  27. Петров | 07.02.15 | 27

    „то използвайте енергията си да спасите нещо от този период“

    Драги арх. Радев, точно за това пиша тук.

  28. Г-н Петров, паметникът е на гражданите, нито е ваша собственост за да ми правите сравнения с апартаменти и картини, нито е на шепа общински чиновници, които не знаят къде им главата. Така че няма никакъв смисъл да ми говорите за глупави формалности и да си кривите душата. Щом има хора, които смятат този паметник за ценност и предимно това са хора представители на творческите професии и сериозни организации, това трябва да ви даде сигнал, че не сте сам.

  29. Петров | 07.02.15 | 29

    Г-н Ангелов, не виждам отговор на въпросите, които съм задал. Ако може, отговорете конкретно.

  30. Г-н Петров виждам, че сте любител на метафорите затова ви отговарям с метафора. Ситуацията е като в едно семейство. Родителите са пенсионери отдавна застинали в миналото. Решили са да изхвърлят нещо от къщата, което не работи, от друга страна децата тинейджъри писват, че не искат това да бъде изхвърлено, защото са израсли с него и им носи емоционален спомен. Родителите обаче са дебелоглави, те взимат решенията и не искат да чуят нищо друго освен тяхната гледна точка. Не подозират обаче какъв петохуйник ги чака, ако просто не седнат с децата си да поправят неработещото нещо.

    По повод вашата реплика на арх. Радев:
    „то използвайте енергията си да спасите нещо от този период“
    Драги арх. Радев, точно за това пиша тук.

    Архитект Радев има предвид да спасите нещо автентично от този период, а не да правите имитации на вече несъществуващи неща, архитектурните ментета нямат нищо общо с паметта, паметта не е 10000 тона гранит и помпозност, паметта е съхранение на истината, а не рушене на това, което не ни е удобно. Това е лицемерие и комплексарщина. Ако този мемориал е трябвало да бъде спасен, това е трябвало да стане преди да бъде съборен, сега е най-неподходящото време, не виждате ли, че използват благородната инициатива като средство за рушене? Правят ви луди.

    Обяснете защо 36 години мемориалът стои изоставен и неподдържан след бомбардировките, точно както сме зарязали сегашния паметник. Обаче изведнъж изкачат едни патриотчета и се бият в гърдите какво благо ще сторят на оществото. Ами къде бяхте 25 години? Защо има два неуспешни опита да се издигне мемориалът заради далавери, защото на тъпите политици им дреме за паметта, за тях е важно да има комисионни и грозен популизъм.

  31. вг² | 10.02.15 | 31

    Защо повечето хора в България искат да срутят и взривят паметниците. Че те са само едни негласни свидетели на дадено време или епоха. Да оставим на страна че някакъв творец си е губил времето да мисли някви си там глупости които така или иначе не разбирам. Дори нека да пренебрегнем факта че това НЕЩО е строено с парите на народа. Не махнахме ли достатъчно паметници от българските градове. Това доведе ли до някаква промяна било естетична или политическа или културна. Така повечето поставят въпроса до това харесва ми – не ми харесва…
    Всъщност болката е много по дълбока. Този Паметник си остава свидетел. Свидетел на 25 Години безхаберно безразличие. Така де не успяхме. Не Успяхме да успеем, децата ни живеят в мизерия. Политиците са си все още Богове… Култура… е и чалгата е вид изкуство…
    И ето политиците намериха пак верния път да изпуснат Парата. Ще го бутнем този паметни и всички ще се почустват по добре. Je suis TNT каза баба Пена и се втурна да взривява.
    За това този трябва паметник да остане, дори нека бъде оставен да се руши. За да не се изпуска парата. Да помни и наблюдава от центъра на събитията. Нека бъде сочещият показалец, който казва ТАКА НЕ!
    За харесва ми и не ми харесва няма да говоря, че повечето хора се засягат като им кажеш че си нямат халхабер от красота и композиция. А тези които вече се чувстват обидени, нека първо ми обяснят какво е красотата, после ще спорим.
    Аз лично бих оставил паметника му в това полуразрушено състояние. Само че бих го направил безопасен и достъпен за посетителите на площада. Нека е трън в очите на тези които ме накараха да емигрирам, да съм далеч от семейството и приятелите ми и които ме карат да си остана емигрант.

  32. Петров | 13.02.15 | 32

    „Защо повечето хора в България искат да срутят и взривят паметниците.“

    Като са негласни свидетели на епоха, нека бъдат в музеите. Цяла София е осеяна с паметници, които или не са български, или са на исторически фалшификации. Специално този трябва да бъде съборен, защото:

    – е полуразрушен и опасен;
    – за да бъде построен е бил съборен друг паметник, български;

    Господ забавя, но не забравя.

    Приятен ден на всички.

  33. вг² | 14.02.15 | 33

    „Като са негласни свидетели на епоха, нека бъдат в музеите.“

    Ами там в музеите няма да бъдат свидетели бе г-н Петров. Ама то е ясно, че на хора като вас свидетели не трябват, а мътна вода.
    А отговорете ми вие, който толкова сте против старият режим: по времето на този стар режим е имало един полуразрушен паметник. Та партийците, които издигат партията в един вид култ или по скоро религия, слагат старите плочи на стария паметник в музей или хранилище, и си строят нов.
    Тука изпадам в дежаву: имаме сега 2015 година един полуразрушен паметник, който трябва да сложим в хранилище за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище, за да построим … схващате ли идеята…. нов паметник, който да сложим в хранилище и да построим ново хранилище в който да сложим паметник, за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище сега по ясно ли ви става….
    Вижте идеята на Мартин Ангелов е да оставим нещата на мира. Има много по сериозни проблеми в София, които трябва да бъдат решени, и за това недейте да ограбвате енергията на хората, като поставяте проблеми в пространството, които наистина могат да бъдат оставени за утре. А до тогава една боя и една метла и сичко ще изглежда по добре. Това че паметника изглежда опасно, не означава че наистина е опасен.

    „Господ забавя, но не забравя. “
    Аз не знам защо използвате глупави поговорки. Аз за господ не знам, но българското население (нарочно не казвам общество, защото то липсва) страда от постоянна и остра забрава на миналото.
    А може би сте чували поговорката:

    погледни назад, за да вървиш напред!

    Та погледнете назад и се поучете от грешките, не ги повтаряйте.
    Айде лека и безотговорна.

    ПС: един полуразрушен паметник, който трябва да сложим в хранилище за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище, за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище и да построим ново хранилище в който да сложим паметник, за да построим нов паметник, който да сложим в хранилище сега по ясно ли ви става….

  34. арх.Радев | 14.02.15 | 34

    Г-н Петров,
    По Вашата логика, трябва да се съборят още:
    – Къща-музей на Пейо Яворов – разместване на почвените слоеве причинява изменения в конструкцията и сградата може да се срути;
    – Къща-музей на Христо Смирненски – заради отлагани повече от 35 години ремонти, покривът се рущи, което оказва влияние и върху самата конструкция;
    – Захарна Фабрика…по-скоро това, което остана от нея, след като Държавата отказа да изпълни задълженията си (както и тези към Паметника на НДК);
    – Една къща в Казанлък, със стенописи на Иван Милев (ако не знаете кой е, погледнете една петолевка!)
    – И още десетки сгради – паметници на културата, които са грижа на скъпата ни държава!
    Когато Ви казах да си насочите енергията за спасението на нещо от този период, не се замислихте за тези паметници, нали?!
    Дали, като сте такъв радетел за правда и българско, изобщо знаете къде се намират и какво е състоянието им?
    Аз също имам роднини, загинали, изпълнявайки военния си дълг! Борил съм се 15 години, за да бъдат записани на паметната плоча в Крумово… Резултат няма…
    Но от 15 години, всяка година отделям една седмица за паметниците им в Узунджово и Чешнегирово!
    Пак Ви питам – Като премахнете „1300 години България“, ще премахнет ли и Комунизма? Наистина ли мислите, че възстановявайки паметните плочи на I-ви и VI-ти пехотни полкове (по изключително бутафорен начин!), ще оправите една неправда?
    Нека Ви кажа, че този нов паметник, който искате, само след месец ще е покрит с графити, а изключително малко семейства ще изпитат удовлетворение, че дедите им са почетени!
    Да – нека бъде възстановен! Но не на това място!
    Нека останат и двата паметника!
    Аз лично съм готов да отделя време и средства – да щлайфам ръжда и да боядисвам!
    Не ме е страх да се изцапам, никак даже!

  35. Марин Гергов | 20.02.15 | 35

    Днес колежката архитектка в разговор за петопаметника ми каза, че той е „монумент“. Потърсих в Интернет определение и ето какво намерих:
    „Който има вид, внушителност и значение на паметник; величав, траен.“
    http://bg.wiktionary.org/wiki/монумент

    Петопаметникът:
    1. Не е внушителен. На мен ми внушава само лоши и неприятни мисли.
    2. Няма значение на паметник. Всъщност е направем в памет на 12-тия конгрес на БКП и по съвпадение с годишнина от 681 г.
    3. Не е величав. Величавостта му е само физическа – около 25 метра.
    4. Не е траен.

    Относно стария мемориал:
    На плочите на съществуващият преди 1980 г. мемориал са били изписани имена на повече от 4000 загинали във войните хора. Близките на загиналите са идвали на Задушница там. Пред тези плочи са се правели военни паради. Чужди официални лица са поднасяли венци.

  36. psihi | 29.04.15 | 36

    Като гледам снимките и си мисля може ли гротеската в която е превърнат паметникът днес да отразява адекватно инициативи като 13 века България? Някак си не ми се връзва тази развалина с честване на такава годишнина. След българския Лувър, сега ще си имаме и българската Айфелова кула. Добре, ако ще и български Версай да има, но защо на новоизлюпената „Айфелова кула“ трябва да се приписва оригиналното име и оригиналния замисъл на 1300 години България? Нещо ми се губят идеите за приемственост и призивите за запазване на паметници строени по време на ерата на комунизма.