provocad_logo

1300 години България – For Sale?

От на 13.03.09

Днес докато се разхождах около паметника на НДК, бях поразен от гениална провокация. Явно група активисти са решели да си направят остроумен майтап с общината и са поставили транспарант с надпис „FOR SALE“ – ЗА ПРОДАН. Надписът е закачен върху прясно изграденото скеле около паметника и естествено фигурира номер за контакти на самата община (проверих лично). Официалната версия е, че скелето е предвидено за ремонта рекламна цел, а средствата от нея ще отидат за паметника. А колко време ще стоят гигантските реклами там? Тук вече може да залагаме, аз давам 3 години! И колко то парите ще отидат за ремонта никой не знае…

Българи сме, имаме традиции, имахме един мавзолей, ще го бъде ли паметника на НДК. Той горкия толкова изстрада, че аз се привързах сантиментално към него ако не за друго :)

Наддаването започна, айде народе, че не останаха много…

Паметник НДК 1300 години България - for sale

Паметник НДК 1300 години България - for sale

Паметник НДК 1300 години България - for sale

  1. Tosh | 13.03.09 | 1

    NAY-NAKRAQ!!! Dano da ima zamqna na tozi „prekrasen“ simvol na Sofia.. i da ima konkurs!!!
    Genialno!

  2. dagoburd | 13.03.09 | 2

    Абе май не са ентусиасти, това е някаква телефонна централа в Столична община ;) Google it ;)

  3. Валери Гюров | 13.03.09 | 3

    По темата с Мавзолея:
    http://www.youtube.com/watch?v=ky1K155L8vM
    Аз съм с 2 ръце за широко отворен обществен конкурс за бъдещето на паметника 1300 години България. Столичният смет бойку бурисоф иска да го събаря, за да угаси по пожарникарски навик огъня. Някои от нас помнят как също толкова малко човече (ефгени бакърджиеф) самосиндикално прекара най-щастливите си 7-8 дни, разрушавайки сграда на Овчаров, която имаше ОГРОМЕН ПОТЕНЦИАЛ за град София. Замислете се какво би донесъл един музей с галерия, ресторант, подземен клуб и какво ли още не на толкова възлово място в столица на (уж) европейска държава.
    Помислете и какво има на негово място вече не знам коя година – найлоновата шатра на група изгонени от църквата до Св.Параскева пияндета в каравана.

    Амин

  4. Creator | 13.03.09 | 4

    Нямам парички иначе бих си го купил.В подземната му част бих си направил архитектурно студио със осветителни шахти.След това снимане,намиране на разрешителното му за строеж/мисля че е 198 и някоя си/ , 7 хубави снимки и ги пращам комплект с разрешителното на кака Заха и чичко Гери да си изядът гъза от яд :)
    P.S.Снимките са много добри.Можете ли да ми ги пратите?

  5. mislidumi | 13.03.09 | 5

    Така, както е с това скеле, си е чисто изкуство. Прекрасни снимки.

  6. И.Е. Станков | 13.03.09 | 6

    Абсолютно съм съгласен с Creator. И на Либескинд може да се пратят, няма да се учудя да му е познат вече, като му гледам стила.

    А иначе е наистина тъпо, че отношението към паметника за 1300тната годишнина на България е такова. Прекалили са с авангардизма навремето, за сметка на строителните материали.

    3 години е оптимистично предложение за билбордовете. Аз им давам поне 5. Паметникът дразнеше окото на много свикнали с билбордната джунгла наречена град София. Сега всичко си идва на мястото…

  7. Гого | 13.03.09 | 7

    Защо НЕ 1 MALL (символ на София) вместо паметника ???? То и без това този паметник олицетворява цялата ни държава !!! Все още се чудя какво е искал да каже проф.Старчев с него .

  8. Tosh | 13.03.09 | 8

    Chestno kazano mnogo pyti sym mislil kakvo vsyshtnost trqbva da se sloji tam,no nikoga ne sym mogyl da izmislq. A tova kato cqlo e nay-znachitelnata chast.

    Iska mi se da e neshto svyrzano s Bylgarskata kultura, s identichnostta ni. Da e svyrzano s prejivqvaniq ot razlichen harakter – veseli, informativni, zabavni, svyrzani s izkustvo, svyrzani s sybraniq na golemi masi hora ili individualni zanqtiq s neshto.. : / hmm..

    Ne znam zashto,no kato se zamislqm vinagi mi se poqvqva galeriqta na Mies Van Der Rohe v Berlin
    http://www.archdaily.com/wp-content/uploads/2008/07/399863419_mies1-528×353.jpg

    no v syshtoto vreme mi se iska da e visoko(po edin nachin da napomnq za ideqta na stariq pametnik, zashtoto inache ima veroqtnost spored men horata da ne mogat da vyzpriemat novata sgrada.. edin vid eho) i po-aktualno ot tazi galeriq v Berlin.

    Az mislq,che trqbva da e svyrzano s izkazvane na mnenie, zashtoto v Bylgariq ima golqma nujda ot podobno neshto, ima mnogo mneniq,koito ne sa izkazani i ne sa chuti.

  9. Да прав си за мненията, всъщност никога не са излишни повече гледни точки, а на този паметник си струва да се отдели внимание. Провеждането на конкурс мисля, че е задължително. Те всъщност го сложиха скелето все едно е готов проектът за реставрация и едва ли не от утре почват да го изпълняват, шантава работа!

  10. Tosh | 13.03.09 | 10

    Da,be.. mnogo smahnato.. tova da naemesh skele ne struva li divi pari dnevno v kraq na meseca?

  11. Милен Мечкуев | 13.03.09 | 11

    Колкото си спомням преди около 4 месеца имаше дискусия в червената къща с проф. Старчев, арх. Диков, като дискусията беше отворена. За съжаление не успяхме да присъстваме. Обсъждаше се бъдещето на паметника и колкото разбрах решението беше да се премахнат животозастрашаващите плочи от паметника, да остане само конструкцията и да се боядиса в оранжево :) Убеден съм, че един отворен конкурс може да намери много по-добро решение на проблема.

    Относно табелката „for sale“, не мисля че може да се коментира каквото и да било…
    само може да се цъка. Цццц :)

    С 2 думи за мен решението на проблема е следното. Конкурс, възлагане, проектиране. При готов проект се вдига (вече сложеното) скеле и се облича с картинка как ще изглежда като се завърши. Прави се вътре каквото се прави, махаме обвивката и готово :) Всичко се прави възможно най-бързо за да няма време загубилите конкурса да развалят реализирането както винаги става :) И все пак каквото и да се промени от сегашното положение – все ще е на добре :) Въпросът е че може да стане много по добре и наистина да се появи символ на София и България

  12. Валери Гюров | 13.03.09 | 12

    ами освен да си направим конкурс:) от общината едва ли ще задействат нещо, четох някъде че проектът е за подмяна на опасната облицовка и осветяване.
    ако има желаещи защо да не направим един блицконкурс или пленер април месец
    само трябва да измислим обективно жури (гласове в сайт май не е най-добрата формула, знам ли : )

  13. Или може да направим една среща със професор Старчев да видим какво мисли и да си поговорим, мисля, че няма да има против.

  14. Валери Гюров | 14.03.09 | 14

    интервю с Валентин Старчев:
    http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2052&sectionid=5&id=0001001
    може да говорим с него да журира един наш идеен конкурс: )

  15. Creator | 14.03.09 | 15

    Идеята за едно конкурсче не е лоша.Професор Старчев освен насоки мисля може да даде и изходно инф по което да вдигнем 3Д модел на съществуващото положение.

  16. stroitel | 14.03.09 | 16

    Unikalen pametnik!Strashno mnogo mi haresva.Horata trqbva da go izpolzvat za simvol, vmesto samo da mislqt kak da go butnat i nego.Jalko, samo che ne e izpulnen kakto trqbva, a podrujkata mu e pod vsqkakva kritika.Dano dokato se naumuvat kakvo da go pravqt da ne si padne sam.
    Mnogo kolegi kazvat, che ne bil zle no ne mu bilo tam mqstoto , che ne se vruzval s NDK.Spored men NDK ne se vruzva s pametnika i ne trqbva da e tam, a ‘problemut’ na pametnika e v tova, che malko e izprevaril vremeto si.Moje bi ako beshe postroen po povod 1400 godini BG durjava, horata shtqha da go ocenqt po dostoinstvo.Ideqta za konkurs mi dopada, samo ako samiqt prof. Starchev jurira.Dano po-skoro da se restavrira.:)

  17. Tosh | 16.03.09 | 17

    Az sym opredeleno syglasen,che pametnika ne trqbva da izchezva napylno. No spored men trqbva da se zapazi samo ideqta za nego, da ima nqkakyv namek za negovoto predishno i dylgoletno prisystvie tam.

    Obache ne spodelqm mnenieto nito,che pametnika e hubav, nito che e izprevaril vreme (ili pone,ako e izprevaril,to v momenta vremeto go e nastignalo i go e izprevarilo nego).

    Sys sigurnost obache e chast ot Sofiyskata (moje bi i BG) kultura i trqbva da byde napomnqno za nego.. no da se podobri funkciqta mu, koqto v momenta za men lichno e neshto kato „pametnik na socializma“.

    Ne sym uchil arhitektura v Bylgariq i za jalost ne sym zapoznat s tvorbite na profesor Starchev (sys sigurnost shte se zapoznaq s tqh).

  18. Днес един приятел ми каза, че идеята на билбордите всъщност била посредством тях да се съберат пари за възстановяването на паметника :))) Какво мислите?

  19. Creator | 16.03.09 | 19

    Ако знае да каже сметката да пуснем някой лев.Иначе на мен паметника ми харесва повече от НДК – доста повече.

  20. Валери Гюров | 16.03.09 | 20

    ами ще е хубаво да сложат и един брояч с натрупаните суми от билбордове, както и на всеки от тях да е ясно колко пари вземат на месец, само тогава ЕВЕНТУАЛНО някой клетник би им повярвал, че събират пари за ремонт не на мерцедеса си: )
    и да обявят нещо проект / конкурс за въпросния ремонт…

    това малко след като мосю Диков обяви решението за спраянето с нелегалната реклама, заляла Софиа и Б-я, а именно – едногодишен срок за легализирането и ХАХАХА

    защо ли не ми е смешно докато пиша?

  21. И.Е. Станков | 16.03.09 | 21

    Един неангажиращ младежки конкурс за реконструкция и възтановяване на паметника с жури Валентин Старчев е супер идея. Поне на мен ще ми е супер интересно.

    Облицовайте го с титаниеви плочи като сградите на Гери и Либескинд и Ню Йорк Таймс ще пише за него.

  22. Росен Пецев | 18.03.09 | 22

    Към TOSH :

    МОИТЕ УВАЖЕНИЯ КЪМ ВАС И ЧУЖДЕСТРАННОТО ВИ ОБРАЗОВАНИЕ, НО БИ ТРЯБВАЛО ДА ВИ Е ОЧЕВИДНО И ЯСНО, ЧЕ СЪДБА ЗА ПАМЕТНИКА, РАЗЛИЧНА ОТ ПЪЛНА РЕСТАВРАЦИЯ И ОБЛАГОРОДЯВАНЕ НА ПРИЛЕЖАЩАТА СРЕДА, БИ БИЛА КРАЙНО НЕУДАЧНА. СМЯТАМ, ЧЕ ПАМЕТНИКЪТ СМИСЛОВО, КОМПОЗИЦИОННО И ХУДОЖЕСТВЕНО ПРЕДСТАВЛЯВА АБСОЛЮТЕН ШЕДЬОВЪР(И ТОВА НЕ Е САМО МОЕ МНЕНИЕ), КОЙТО БИ МОГЪЛ ДА СЕ ПРОВЪРНЕ ВЪВ ЕДНИН ОТ СИМВОЛИТЕ НА СОФИЯ, ВМЕСТО ДА ГО ПРЕМАХАМЕ И С НЕГО ДА ЗАПУШВАМЕ ДУПКАТА НА МЯСТОТО НА МАВЗОЛЕЯ(КАКТО БЕШЕ НАПИСАЛ НЯКОЙ ПРЕДИ МЕН), СЛЕД КОЕТО, ДА НАПРАВИМ НЕЩО КОЕТО ДА НАПОМНЯ ЗА НЕГО (БОЖЕ) ДА НАПРАВИМ СГРАДА КОЯТО ДА НАПОМНЯ ЗА ПАМЕТНИК, КОЙТО ОТ СВОЯ СТРАНА ИМА ЗА ЦЕЛ ДА НАПОМНИ ЗА ДАДЕНО СЪБИТИЕ ???????
    ВИЖ, ИДЕЯТА ТИ ЗА ОБЕКТ НОСЕЩ ХАРАКТЕРА НА БЪЛГАРСКАТА КУЛТУРА И ИДЕНТИЧНОСТ Е ПРЕКРАСНА, НО ЗАЩО ЗАБОГА ТОЧНО ВЪХУ ГЕНИАЛНИЯТ ТРУД НА ПРОФ. СТАРЧЕВ. ОТ КОГА СОПЛОАНКОВЦИ КАТО НАС ТРЯБВА ДА КЪСАТ ПАРЧЕТА ОТ БЪЛГАРСКАТА ИСТОРИЯ И ВЪРХУ ТЯХ ДА АПЛИКИРАТ ГЕНИЯЛНИТЕ СИ ОХЛЮВЧЕТА ОТ 2-РИ КУРС ПЪРВИ СЕМЕСТЪР. ИЗВИНЯВАМ СЕ ЗА ПОСЛЕДНИЯ ЕМОЦИОНАЛЕН ИЗБЛИК, НО АКО ХОРАТА С АРХИТЕКТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ НЕ УСПЯВАТ ДА ДОЛОВЯТ ПРОФЕСИОНАЛИЗМА И ГЕНИАЛНОСТТА КОЯТО ИЗЛЪЧВА ТОЗИ ОБЕКТ, ТО НЕ МОЖЕМ ДА СЕ НАДЯВАМЕ НА НИЩО ДРУГО ОСВЕН ПОРЕДНДАТА ДУПКА В СОФИИСКИЯТ ПЕЙЗАЖ………………..

  23. Creator | 18.03.09 | 23

    И аз съм на мнение ,че би трябвало да бъде реставриран ,а не осъвременяван!Все пак той е на 20-25 години ,а нещата който говори Tosh се правят на сгради който са на поне 100 години.Да не говорим ,че стилово той е интерпретация на „руски конструктивизъм“ – нещо което се прави адски масово в момента /не солчуайно споменавах в началото Заха Хадид и компания/.Не разбирам и защо трябва да се онищожавамт паметниците на социализма – по тази логика трябва да онищожим всичко което е строено по време на османското иго – възрожденски къщи ,манастири ,мостове/те даже са били строени под турско ръководство и с турски пари/

  24. Валери Гюров | 18.03.09 | 24

    такова животно като „неангажиращ младежки конкурс“ не би трябвало да съществува като понятие в случая, защото от „ангажиращи старчески конкурси“ май само ще си патим, за справка – разширението на Академията…
    отворен конкурс се прави, пък ако го спечели някой „младеж“ ще го обявим за негоден: )

  25. Creator | 18.03.09 | 25

    Мисля ,че в случея целта не е толкова някой да спечели ,а да се съберат 2-3 добри идея който да бъдат представени на общината и общиството.Защото ние може да си представяме много неща и да виждаме потенциала на паметника понеже такова ни е образованието и интересите ,но нормалния човек трудно може да си представи ,че от това полуразрушено нещо ще излезне „срасивия лебед“

  26. Tosh | 18.03.09 | 26

    Първо, аз не исках да го „унищожаваме“ заради факта,че той носи историческа памет от времето на социализма. Точно обратното, аз мисля,че понеже паметникът има такава ценност – идеята за него трябва да се запази.

    Но понеже паметникът е на 50% разглобен, аз лично смятам,че това представлява прекрасна възможност да се преосмисли неговата архитектурна сила и всичките възможности,които бяха пропуснати по време на неговото позициониране точно на тази много важна, централна точка в София.

    Паметниците днешни дни не са това,което бяха преди 40,50 години. Те представляват нещо повече от просто един грамаден предмет с някаква идея, за която само архитекта знае. Точно поради същата причина се появи модернизма – хората забравиха стария език на гръцката-римската архитектура,те не разбираха какво значат украшенията по фасадите и как това всичко се отнася към ежедневието и празниците на древния човек… и се появи група хора,които решиха да направят тази сериозна крачка към преосмислянето на всичко старо и изчистването на архитектурно ехо от него.

    По същия начин – аз смятам,че паметникът има ГОЛЯМА ИСТОРИЧЕСКА ЦЕННОСТ, която аз лично уважавам, защото смятам,че един народ трябва да цени историята си, независимо дали е бил под османско иго (което на нас лично в училище са ни преподали под термина „турско робство“) или е поддържал нацизма или е бил част от СССР.

    НО аз силно смятам,че паметника трябва да се осъвремени. Засега не знам как,но аз лично предлагам идеята,че той трябва да е интерактивен с хората, част от „landscape“-а на този площад – той трябва да кара хората да идват до него, да го пипат, да седят в него, да се катерят по него.. а да не е само една статуя,която с всеки ден да става все по-непонятна и по-непонятна за новото поколение. Защото докато сега има хора,които го защитават, след 20,30 години няма да има, ако той не се впише по-активно в ситуацията си.

    След подобна забележка и подобни емоции, аз бих направил проект, който да предполага реставрация на паметника,но и негово осъвременяване и усъвършенстване от социална гледна точка – отношението му към хората и тяхното към него.

    Най-зле би било ако той се реставрира напълно както си беше и след 20 години да се налага пак да се реставрира… сякаш природата и съдбата подсказват,че подобно нещо не трябва да има на този край на света.

  27. Става ясно, че ремонтът вече е почнал, но какви са намеренията не се знае.
    Ето една галерия на сегашното му състояние http://www.capital.bg/showblog.php?storyid=676818 ясно е, че облицовката трябва да се махне напълно. От там нататък какво правим?

    Опции:
    – Възстановява се с подобна на сегашната облицовка по оригиналния проект. Предполагам, че за този вариант не е необходим конкурс.

    – Възстановява се по оригиналния проект с друга облицовка, примерно както И.Е. Станков каза „Облицовайте го с титаниеви плочи като сградите на Гери и Либескинд и Ню Йорк Таймс ще пише за него“. Тоест запазва се обемът, променя се детайлът.

    – Широк конкурс за архитекти, скулптори, художници и всички останали, като съм на мнение, че авторите на паметника трябва да имат последната дума в журито.

  28. Creator | 18.03.09 | 28

    Така като гледам снимките си мисля ,че цвета трябва да бъде сменен – просто навява много мрачни асициции ,а след случките с него те се удвояват по сила.

  29. Росен Пецев | 18.03.09 | 29

    към Tosh:

    Благодаря за пояснението. Наистина вашата идея е повече от прекрасна и адекватна на времето в което живеем, но само принципно. Продължавам да твърдя че това място вече е отредено на определена идея и ние като кандидат архитекти трябва да разберем че нашата намеса си има граници а те са – пъла реставрация на ИДЕЯТА( мн по-скъп, материал, с минимум фуги покриващ максимална площ, за да се добие представа за отсечен кристал ), не на настоящото материалното изражение, което е такова поради липсата на достатъчно отпуснати средства от бай ТОШО, който бидейки голям естет, никак не е харесвал паметника и не е пропуснал да изкриви общественото мнение в тази посока

  30. Tosh | 18.03.09 | 30

    Ima takova ponqtie „smart skin“. Ima ujasno mnogo i mnogo dobri pri tova primeri na podobno neshto. Glavnata ideq e da syzdavat „animaciq“ na vynshniq obraz i ot vseki ygyl toy da izglejda malko po-razlichen.

    Dobyr primer na podobni sistemi sa Herzog & De Meuron. Posledniq primer, koyto lichno mnogo mi dopadna na men e De Young Museum.

    Mnogo e krasivo, kogato se izpolzvat istinskite prinadlejnosti na opredelen material i chrez mnogo malka namesa kym istinskite svoystva na edin material se postiga „wow“ efekt.

    Az lichno poddyrjam ideqta N2 na Marto:

    – Възстановява се по оригиналния проект с друга облицовка, примерно както И.Е. Станков каза “Облицовайте го с титаниеви плочи като сградите на Гери и Либескинд и Ню Йорк Таймс ще пише за него”. Тоест запазва се обемът, променя се детайлът.

    Kato detaylyt se promenq izcqlo kato se vzimat originalnata forma na pametnika ( i nadqvam se originalnata struktura) i se razrabotva „smart skin“, koyto da raboti s ideqta za interaktivnostta na pametnika s horata. Tova shte e prekrasen proekt. Rezultatyt moje da promeni ploshtada pred NDK izcqlo.

  31. Тошо, това са чудни намерения, но аз от друго се боя. По всичко личи, че управниците нямат огромно желание за да направят нещо изключително за града, а по-скоро да закърпят положението, личи си че им е досадно и си прехвърлят топката (имам предвид община държава – http://www.dnevnik.bg/dnevnikplus/2008/04/09/482760_pametnikut_1300_godini_bulgariia_protivopostavi_boiko/ ). Според мен целта им е да направят нещо приемливо, по възможност евтино, за да не се срамуваме когато минава някоя високопоставена особа наблизо. Разбираш ли какъв е проблемът, не се търси комфорт за софиянци и поглед в бъдеще, а видиш ли трябва да сме напудрени когато идват чужденци, сякаш това ни е най-големия недостатък.

  32. Tosh | 18.03.09 | 32

    Trqbva da stachkuvat horata i da iskat svoeto. Inache nashata dyrjava vinagi shte si e takava kakvato e. Narodnoto mnenie trqbva da se povdigne i ottam biudjeta za edin takyv NACIONALNO ZNACHIM PROEKT.

    Mnogo hora ne razbirat, no stava duma za Bylgarskoto nacionalno samochuvstvie v podobni proekti. I s podobni iniciativi stil „zakyrpvane na polojenieto“ moeto lichno samochuvstvie strada, ne znam za drugite Bylgari.

  33. Въпросът за самочувствието формирано от средата е много важен и заслужава отделна тема дори. Липсата на нещо знаково като съвременна архитектура или изкуство говори за немощ. Проблемът идва от там, че тези, от които зависи, не могат да направят нов паметник със съвременна идея и послание, а какво остава за осъвременяване на стар такъв тогава. Цари някакъв псевдо-патриотизъм и тотална скованост. За бога, живеем в 21-ви век а ставаме свидетели на такива „съвременни“ паметници:
    http://dariknews.bg/uploads/news_images/200808/photo_verybig_282717.jpg
    http://pavel-yanchev.blogspot.com/2008/05/blog-post.html

  34. Милен Мечкуев | 18.03.09 | 34

    Мен пък ми харесва част от мнението на Тоsh (32), че това е нациално значим проект, и че закърпването не е единственото решение. Затова и всички които си говорим тук сме на едно мнение, че решението е чрез конкурс. И най-важният въпрос не е „КАК“ а „КАКВО“ да се направи с паметника. Облепяне на нови плочи, боядисване, double-skin, или каквото и да е отговаря единствено на първия върпос

    Да, на някои хора им допада как изглежда, на други не, някои харесват как би трябвало да изглежда, други пак не. Но това е само един аспект на този паметник – визията. Тя не е всичко или поне не би трябвало да бъде…поне според мен. КАКВО може да се случи с паметника, КАКВО може да го превърне от много бетон и метал в нещо обществено значимо и живо ???

    Моето уважение, но независимо дали ми харесва паметника, това е най-големият строителен обект в центъра на столицата, който няма никаква функция, освен да го гледаш. Проблемът не е естетичен, а смислен. Всички трябва да можем да излезем от първичните ни усещания дали е красив или не и да помислим в дълбочина

    София има нужда от обществени места и паметника пред НДК е чудесна възможност за едно такова…

  35. Tosh | 19.03.09 | 35

    http://dariknews.bg/uploads/news_images/200808/photo_verybig_282717.jpg

    Marto, samo edin vypros po tozi link. Tova naistina li e postroeno na tova mqsto?!?!?!?

    Zashtoto posledniq pyt kogato az bqh tam – go nqmashe. Tova e ujasno,ako e istinska snimka, a ne e vizualizaciq… : (

  36. stroitel | 19.03.09 | 36

    V po-gornite komentari pmaetnikut beshe sravnen s rabotite na Daniel Libeskind, s koeto sum mnogo suglasen.E chestito na vsichki kolegi:samiqt Daniel libeskind shte uchastva v Interarh 2009 zaedno s edna kamara izvestni arhitekti! Ne znam samo zashto trqbva da chakame nqkoi da doide, da ni vidi, ta da si zakurip dupkite.Tujna kartinka bi bila oficialnite vlasti razvejdaiki gostite iz Sofiq i spreli se pred polurazrusheniq pametnik da obqsnqvat koi nosi otgovornost i zashto e v tova sustuoqnie!E sega daje i da ne se remontira pone izglejda, che ima takova namerenie.Nqma da se izpada v neudobni situacii.Nqkak si pokrai bulgarskoto mi obrazovanie sum stanal skeptichen otnostno hubavite neshta, i si mislq, che skoro nqma da vidim restavriran pametnika.Silno se nadqvam da gresha!:)

  37. Валери Гюров | 19.03.09 | 37

    една снимка от flickr-а на whata по темата със съвременните паметници:
    http://www.flickr.com/photos/whata/2825780394/
    когато го видях лятото на път за София, просто ми дожаля…
    НЕЩОТО се нарича мемориален КОМПЛЕКС и се намира до село Буново:
    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE_(%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82)
    и още:
    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE_(%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82)
    доближавали се били до идеята мемориалът да се превърне в пантеон на революционната памет на Средногорието!?
    преценете сами…

    обратно по темата за НДК: нека опитаме да инициираме конкурс на фона на групата за събарянето му в ирейз ьор фейсБУК, и на нашите съграждани-естети, поддържащи града ни чист и приветлив с своите неимоверни грижи за сградовия и ландшафтен фонд на София: )
    вярвам, че дори и с минимален бюджет ще се намерят удачни решения на проблема. дори един бръшлян да се пусне по скелета пак ще е по-добре от събаряне или закърпващ ремонт

  38. Валери Гюров | 19.03.09 | 38

    обърках нещо с линковете:
    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Vasil_Levski_memorial.JPG
    http://pirdop.bg/index.php?option=news&news_id=132

  39. И.Е. Станков | 19.03.09 | 39

    Наистина хубава дискусия!
    Може би трябва да се пише едно писмо на Либескинд, да се отбие до паметника и да хвърли едно око, да каже две думи. Честно казано, според мен той го познава този паметник, но това са само догатки.
    Като цяло трябва според мен да се напише и едно писмо до общината от името на вас, младите архитекти (аз съм прост лаик), че паметникът има потенциал и е всъщност много авангарден, дори и от съвременна гледна точка (особено като гледаме днешните паметници). Да се чуе и друго мнение. „Ауу, колко е грозен, да се бутне“ сме го чували вече.
    Четох някъде, че основния естетически конфликт в паметника е контраста на помпознте надписи с иначе суровостта и минимализма на композицията. И съм съгласен. Надписите релно го профанизират.

    Това относно естетиката, а иначе наистина сте прави, че е срамно за нас българите да се отнасяме вече толкова години по този начин към основния паметник на българската държава. Това не е паметник на комунизма, а на 1300 годишния юбилей! Стига вече с тоя нихилизъм!

  40. Der Flammende | 19.03.09 | 40

    Струва ми се, че скелето само по себе си изглежда доста по-интересно от самия „паметник“.

  41. Tosh | 19.03.09 | 41

    heh.. izglejda donqkyde kato pompidou centre :P

  42. Der Flammende | 19.03.09 | 42

    Да, точно! Аз се чудих на какво ми прилича с това скеле

  43. Валери Гюров | 19.03.09 | 43

    скеле-архитектура: http://www.urbanophil.net/index.php/architektur/gerust-architektur/

    не всичко с остър връх е Лиебескинд или Хадид, както и не всяка тръба/инсталация е Пиано/Роджърс:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Neue_Staatsgalerie

  44. Tosh | 19.03.09 | 44

    Moje bi tova e pametnik v chest 1300 godini Bylgariq, progresiven pogled v bydeshteto na ruskiq dekonstruktivizym i…

    zelenata revoliuciq?

    Da pokriem pametnika v horizontalni dyrveni linii i da napravim taka,che da raste zeleno po nego – prirodata go e razrushila – prirodata da go opravq :)

  45. stroitel | 19.03.09 | 45

    @Tosh
    Misleh da ne vlizam v diskusiq s teb, no mi doidoha v poveche „genialnite“ ti idei otnostno pametnika.
    Mislq che burkash mnogo seriozno nqkoi osnovni neshta.Pametnika NE „носи историческа памет от времето на социализма“, pametnika nosi istoricheska pamet za cqlata bulgarska durjava.Osven tova pametnika ne e ot tipa pametnici ot predi 40, 50 godini.I ako mislish, che tova ne e taka otidi i go razgledai dobre, i posle razgledai, i vsichki ostanali pametnici stroeni v Bulgariq prez tozi period, i shte se uverish sam.Predlojenie ot sorta na tova da se napravi neshto koeto da napomnq za pametnika, e vse edno da kajesh, che trqbva da se napravi neshto koeto da napomnq za Bulgarskata durjava.Ne sum suglasen sushto, i s tova che pametnika trqbva da bude izpolzvan za katerushka na malkite deca. Toi e suzdaden da simvolizira neprehodnostta i veshnostta na BG durjava, a s tova shega ne biva.Da privlicha hora da, no ne i da bude atrakciq za maiki s deca.Vsqko edno osuvremenqvane na pametnika bi bilo pagubno za negovata istoricheska avtentichnost.Ideqta za „smart skin“ i drugi podobni e dobra, no samo ako te ne promenqt viziqta mu.Vse pak govorim za restavraciq, a ne za osuvremenqvane.Ako iskame da suzdadem neshto sega, a ne da remontirame neshto ot predi 30 godini, to po-dobre da go butnem napulno i da napravim kafence s detska ploshtadka na negovo mqsto.Horata shte budat privlecheni, decata shte si igraqt na volq i vsichko shte e ok.Samo deto taka ne se gradi istoriq,a ako bude restavriran kaechestveno, nqma da se nalaga sled 20 godini pak da se restavrira.Kolkoto do tvurdenieto, che pametnika e pogled v budeshteto na ruskiq dekonstruktivizum moga da ti kaja che kogato e praven ne e imalo ruski dekonstruktivizum, ne e imalo nikakuv dekonstruktivizum.Za negovo nachalo se smqta 1988, mnogo sled poqvata na pametnika.V nachaloto kazah, che e izprevaril vremeto si imenno poradi tova.
    A otnostno tova, che strada samochustvieto ti bih ti predlojil da doidesh v BG, ako ne si, i da se borish za izgrajdaneto na nacionalnoto samochustvie, a ot tam za svoeto lichno vmesto da si nqkude navun „poluchavaiki chujdestranno obrazovanie“.Btw da si beshe ostanal v BG da uchish, shtete da nauchish poveshe neshta otnostno modernizma i dekonstruktivizma.
    Tujnoto v kraina smetka, e tova che dokato nie sporim shte si mine interarh, sled tova i „noviqt pompidu center“, a nakraq i pametnika.
    Pozdravi!

  46. Боян | 20.03.09 | 46

    не мога да повярвам, че млади хора , уж интелигентни, модерни и образовани имат подобно мнение… Този паметник може да има някаква учебническа стойност, но няма място в центъра на уважаващ себе си град. Той е мрачен, грозен и е създаден да демонстрира върховенството на държавата над човека и заради тази си същност е много, ама много тоталитарен. Ако беше насред полето, на Бузлуджа примерно, да го възстановим и да правим музей на соца, но в най-големия централен площад… Ако искаме веднъж завинаги да скъсаме с това си минало и да станем нормална, модерна, демократично държава, да бъдем Хора, а не работници и мишки, трябва да почнем да градим съответната градска среда. Още по-абсурдна е идеята да го бутнем и да построим още по-голям и т.н. паметник… Та кой в днешно време въобще строи паметници, това е такава отживелица… Да не говорим, че София е задушена от паметници, но изпитва огромен недостиг от пространство. Не може във всяка градинка по десет паметника… Искрено се надявам, че сам ще падне преди да успеят да направят каквото и да е.

  47. Ех, Бояне Бояне разбирам емоционалната ти реакция и си я обяснявам с това, че всички искаме радикална промяна на кочината в която живеем. Повярвай ми обаче, но бутането на паметника ще е последното нещо, което ще доведе до промяна. Като го бутнем ще скъсаме с какво? И ще освободим място за какво?

  48. Tosh | 20.03.09 | 48

    „да бъде използван за катерушка на малките деца“ – не съм твърдял такова нещо даже, ако може да не ми слагате свои думи в моята уста.

    Аз казах „той трябва да кара хората да идват до него, да го пипат, да седят в него, да се катерят по него“. Не знам до колко буквално вие го възприехте,но идеята беше прогресията в тези действия,а не самите действия. Ако възприемате всичко до толкова буквално – животът трябва да е доста суров.

    „no mi doidoha v poveche “genialnite” ti idei“ – съжалявам,че някои от нас имат повече идеи и се опитват да стимулират другите хора за промяна в ежедневието на България, която е толкова искана от всеки неин жител… и поради факта,че промяна няма хора като мен получават чуждестранно образование и друга алтернатива. Въпросът не е в мен, въпросът тук е в друго.

    Би било хубаво да се направи едно всеобщо запитване в България колко хора разбират този паметник изобщо. Това,че хората не разбират един предмет в пряката им обкръжаваща среда може да значи само едно нещо – паметникът не върши функцията си, която аз си представям,че е директно свързана с темата „историческа памет“ и оттам „напомняне“.

    Нека не бъркаме думата „паметник“ с думата „тотем“. Нека не смятаме,че този паметник е предмет, който на всяка цена трябва да се запази. Това,което трябва да се запази е неговата стойност. Самата „памет“, а не предметът наречен „паметник“.

    Честно да си призная – историята не е моята най-силна сфера на знания. Но за да си добър архитект не е нужно да си историк. Нужно е да познаваш и да разбираш взаимоотношението между „форма“ и „съдържание“. И това,което аз твърдя е че в момента ни е предствена великолепна възможност за разширение на съдържанието на този „предмет“, чрез видоизменения на неговата форма или по-точно функция.

    И тази възможност не бива да се пропуска, защото аз също така си позволявам да твърдя, че функцията на този паметник е просрочена. За да има по-далечно бъдеще от „мавзолея“, той трябва да надмине това,което е и да придобие нови измерения на функционалност.

    Аз не съм срещу идеята там да има предмет, който да „nosi istoricheska pamet za cqlata bulgarska durjava“. НО ОСВЕН ТАЗИ ФУНКЦИЯ, този предмет трябва да е МНОГО ПОВЕЧЕ – той трябва да е символ на бъдещето на тази същата Българска държава, той трябва да се вписва в социалния живот на българския народ, той трябва да е част от НАС, нашата идентичност, нашата държава.

    Той НЕ МОЖЕ да седи там, заобиколен от храсти и дървета и да ни пренебрегва и ние да се опитваме за забравим за него. Този паметник не е проблем, той е ВЪЗМОЖНОСТ. И точно тук аз казвам,че това е ПРОЕКТ ОТ НАЦИОНАЛНА ВАЖНОСТ.

    „Samo deto taka ne se gradi istoriq,a ako bude restavriran kaechestveno, nqma da se nalaga sled 20 godini pak da se restavrira“ – По средством реставрация също не се гради история. По средством прогрес с уважение към миналото, иновативна мисъл към определен контекст – ето така се гради история.

    И само една забележка към г-н stroitel: ако може да не превръщате тази дискусия за мен и за моето образование, тя си има тема.

  49. Tosh | 20.03.09 | 49

    „София е задушена от паметници“ от Боян | 46 | 20.03.09

    Но за жалост според мен е празна откъм „памет“.

  50. Между другото ми е много интересно психологическото влияние на паметника върху хората и асоциациите, които са се напластили с годините върху него. Сигурен съм, че той е огромен концентратор на енергия (предимно негативна) независимо от същността си. Колкото и да го отричаме и плюем, той през всичките тези години е живял своя живот като една личност. Дори имам чувството, че мога да му направя психо-портрет:) В рамките на шегата естествено:

    „Лицето Паметник пред НДК“ накратко ППНДК е родено преждевременно за да послужи като инструмент в ръцете на родителите си за отбелязване на велика годишнина. Още при рождението си родителите му са решили, че детето им е грозно и са се отрекли от него, не са го дарили с любов и сред хората плъзнала мълвата за грозното дете. Така излязло лошото име на ППНДК, което с времето се затвърдило. Е да ППНДК не било първи красавец било леко едро, но носело душа в себе си и не пречило на никой. Никой обаче не искал да си общува с него и да се грижи за него през годините на своя живот, защото хорското решение вече било взето – ППНДК е нещо грозно и ние трябва да се срамуваме от него. От самотата плочките му почнали да падат и то да се руши. Истинските му родители починали и дошли нови, които трябвало да се грижат за него по принуда, а на тях въобще не им е било до „недъгави“ деца и естествено го захвърлили. За да не се срамуват от гостите си го затворили с ограда, но се видяло, че тя с времето не вършела работа, затова издигнали високо скеле, което да прикрие тромавата му снага. Всички обаче знаели за присъствието му и дошъл моментът, в който трябвало нещо да се реши. Озверели хора изплашени от „чудовището“ крещяли – „убийте го, убийте го“ , други искали да му направят пластична операция, а трети искали просто да го социализират и да погнат да си говорят с него“

    това е лиричната версия :)

  51. Tosh | 20.03.09 | 51

    Много красиво произведение, Марто. Малко ми напомня на късия разказ на Хемингуей, не знам защо.

    „For sale: baby’s shoes, never used.“

    Само исках да добавя, че падащите плочи са детските сълзи на паметника ;)

  52. И.Е. Станков | 20.03.09 | 52

    Като сме минали на литературни аналогии. Сега се сетих за „The Happy Prince“ на Оскар Уайлд. И там статуята накрая я събарят и унищожават, защото вече не е златна, рубинът от меча и сапфирите от очите са паднали…

    Убеден съм, че огромна част от негативното отношение на хората към него се дължи на плачевното му състояние. С малка смяна на детайла (облицовката просто) отношението ще се промени. Не че всички ще го обикнат, ще остане странен и неразбираем за много, но ще бъде погледнат в друга светлина. И хората няма да ги е срам от него.

  53. Павел Янчев | 20.03.09 | 53

    Очевидно има доста различни мнения относно естетическите качества на паметника и вписването му в средата. Колкото и ние, архитектите и художниците, да го наричаме концептуален и изпреварил времето с визията си, факт е, че за огромна част от софиянци той представлява най-грозното нещо на света, имащо нужда от незабавна смърт и нищо друго. И когато мислим какво да правим с него, трябва да мислим и как то да се поднесе на тези милион и половина данъкоплатци, така че те да са убедени в правотата на действията за реставрация, реновация или каквото и да е. Още не са разбрали за дискусията тук членовете на каузата във Facebook „За премахване на паметника в градинката пред НДК“, за да видим тогава какви реакции ще има :-) – http://apps.facebook.com/causes/217476/21794205

    Едно просто реставриране и довеждането му до първоначалната му визия би довело до скандал, именно поради неразбраната от много хора естетика вложена от проф. Старчев. Напрежението, което се получава в обществото по темата, показва, че решението е не само едно архитектурно, скулптурно или техническо действие. По-скоро имаме нужда от цялостен PR продукт, който да даде идеята не просто за събаряне на старото (разбирай тоталитарния строй), а разумен опит да се опитаме да живеем с историята си, независимо дали я харесваме или не. Фактическото реновиране на паметника трябва според мен да е самият край на тази акция, в която жителите на града да участват активно. Дали ще е конкурс, уъркшоп, дебати няма значение, но те да се почувстват решаващ фактор в спора. С помощта на архитекти и скулптури, разбира се, защото у българското общество има нужда да бъде възпитан вкус – за това мисля сме единодушни. Искам да кажа, че проблема е вече в огромна степен политически и трябва да бъде решен с политика, която да води до добър визуален продукт, който едновременно възпитава вкус и се превръща в символ на София.

  54. Боян | 22.03.09 | 54

    Мартин Ангелов – първо, както писах не виждам защо трябва на всеки свободен метър да има „нещо“. Второ, сигурен съм че има десетки млади кадърни архитекти, които да измислят нещо интересно , модерно и красиво, което да стане символ на днешното време и на бъдещето, а не на миналото. Макар че, към момента провеждането на конкурс и изграждането на такова нещо е немислимо – това е скъпо удоволствие , за което се изискват visionary управляващи.

    Tosh – този патос в стил Първанов ми е много смешен. Какво искаш да кажеш точно с „паметта“? Аз съм за пълен мораториум на строителството в целия център и изграждане на строги правила, така че да се запази автентичния вид на всички все още запазени региони. Но говоря за истински стойностното в града – изграденото преди 48-ма. Ако говориш за паметници – вместо този, да реставрираме истински ценните – паметника на царя Освободител (надявам се знаеш на кой автор е) например.

    Този и всички подобни му соц „шедьоври“ имат място единствено в соц музей на открито. Такъв може да бъде изграден например в бившия „парк на съветската армия“ , а сега парк на нищото. Или още по-добре – в провинцията, в позападнал град , за да помогне да се възроди туризма във въпросното място.

  55. Tosh | 22.03.09 | 55

    Аз виждам голям потенциал в този паметник, защото той не е точно като тези паметници,за които ти говориш. Той е на границата между това да бъде просто някакъв образ и това да бъде предмет. И ако се направи конкурс как да се използва този предмет подходящо на контекста си – това би било чудесно.

    Както казах, най-глупавото нещо е да го реставрират и да остане такъв какъвто е. Това е моето мнение и аз се изказах повече от веднъж защо смятам така.

    Като казвам думата „памет“ аз имам предвид,че това е място пропито с характер и история.

  56. Creator | 23.03.09 | 56

    Ние хубаво си говорим за тоя паметник и т.н. ,ама масата хора виждат просто един „голям черен гурел“ който се руши.Мисля ,че като за начало трябва да се напвят няколко добри снимки и да се сложат до снимките на сгрди на Либескинд ,пожарната на Витра и нещо ново и подобно/примерно музея на Порше/ и да се пуснат по медийте за да разберат хората визуално за какво иде реч.

  57. Tosh | 23.03.09 | 57

    Мдам. Тук съм напълно съгласен с теб. Трябва да има прецедент, с който хората да сравнят и да разберат какво може да бъде този паметник и какво е.

  58. Creator | 23.03.09 | 58

    Ами в такъв случей някой ако има хубави снимки на паметника/може и обработени/ да казва да спретнем един .pdf с кратка презентация и да разпращаме по телевизий и вестници.

  59. И.Е. Станков | 24.03.09 | 59

    Утре вечер ще кача няколко снимки от тази зима, но предупреждавам, че нито фотографът (аз), нито фотоапаратът са качествени. Пък ако можете да направите от нищо-нещо ще се радвам много.

  60. Боян | 24.03.09 | 60

    Аз въобще не отричам, че има историческа стойност, ако щеш и някаква художествена (макар че соц изкуството трудно може да бъде наречено изкуство, защото изкуството би трябвало да се развива само от авторите, а не „авторите“ да са назначени с укази и някои да им казва какво да творят. Има и хубаво соц сгради – но те са главно проектирани от архитекти учили във чужбина преди 44-та. Както и да е, да се върна на основното – този паметник е грозен , сив, зловещ, носи лоши асоцияции и не си отива с традиционния софийски изглед, който би трябвало да искаме да възстановяваме. Точно на неговото място едно време са били паметните плочи на първи и шести полк с имената на загиналите войни – ето това е паметта драги ми Tosh! Унищожен е истински, откровен и обичан от софиянци мемориал, за да направят тази ужасия

  61. Tosh | 24.03.09 | 61

    Толкова обичан,че никой не можа да го защити.. и което е още по-ужасно няколко десетилетия след това никой освен теб, „драги ми“ Боян, не помни.

    Аз не се срамувам от социализма, съжалявам. Целият български народ е възпитан по чисто социалистически начин, а в същото време всички говорят срещу него.

    Според мен паметникът нито е зловещ, нито ми носи лоши асоциации. В момента е сив и грозен, но след няколко много малки,но значителни намеси той ще заизглежда и ще се впише в Българската реалност много по-добре от старите паметници из Борисовата градина стил – нечий профил графиран с някоя мръсна дума по него.

    Съжалявам много, но София е обградена от подобни паметници,а те са ужасно непрактични. Подобни паметници трябва да има само в една национална градина,която да бъде с отворени и затворени часове и да е под охрана ден и нощ, обградена с достатъчно висока ограда. Покажи ми друг паметник като този пред НДК някъде в София? Аз не знам какво авторът точно е имал предвид докато го е творил,но този паметник има голям потенциал да бъде осъвременен (и тук аз започвам пак да се повтарям).

    Нито поддържам неговото бутане (тъй като това ще бъде поредното бутане на нещо свързано с нашата история,а в същото време знам,че нищо свястно на неговото място няма да се предложи), нито поддържам той да се реставрира само, защото това няма да го дръпне напред в бъдещето,а още повече ще настърви хората срещу него. Аз мисля,че неговата стойност и идея трябва да се преразгледа и да се оценят неговите истински качества и възможностите свързани с тези качества. Аз повече няма да повтарям това,което имам предвид и няма да отговарям на никакви лично отправени съобщения в тази дискусия. Според мен по-ясен за това,което аз лично смятам,че трябва да се направи – не мога да бъда.

  62. Иво Божков | 24.03.09 | 62

    Този паметник не го искам в центъра на София.
    Искам го в музея на комунизма и трудноразбираемите от обикновения човек творби на титани на артистичната мисъл. Такъв музей трябва да събира всичките подобни ГРОЗНИ паметници, в които няма грам емоция и човечност. Трябва да е на някое поле извън София. Трябва да се направи източно-европейски конкурс за построяването и подредбата на мини града плашило. Никой чужденец не може да пресъздаде усещането, а то трябва да е като на строй, който смазва човешката индивидуалност и уникалност.
    Такъв музей трябва да има.

  63. Creator | 24.03.09 | 63

    Иво Божков не искам да те обиждам ,но ти си типичния българин със „стадна мисъл“ и квото кажат всички и ти повтаряш сякаш си наясно.Мисля и в тази тема беше споменато и в много други – паметника се е появил не заради социалистичския строй ,а въпреки него по някакви неведоми пътища и покрай „комисийте за култура“.Вожда Тодор Живков го е намразил от „пръв поглед“ и е карал кордона с който пътува да го заобикаля.Оттам нататък е направил всичко възможно и другите да го намразят и е успял.Засега.Единствената грешка на този паметник като художествена творба е ,че е в черно – дооооста груба грешка.
    P.S.Иво Божков да те питам ти изобщо спомняш ли си как найстина изглежда тоя паметник след като толкова го плюеш?

  64. Милен Мечкуев | 24.03.09 | 64

    Ех, и до политика стигнахме :)
    Мисля, че всички или почти всички сме на една позиция за „социализъма“. Има много вярно, че този паметник олицетворява едно друго време и нечовешкият му мащаб наистина плаши. Функцията му също е сведена до нула

    Моето мнение е, че във вида който е сега паметника няма място в центъра на София, дори си мисля, както каза Тosh, че и буквалната реставрация също не е решение. Неговата ситуация, големина и странна форма обаче дават голям потенциал той да се превърне в нещо полезно и приятно за софиянци. Едно е ясно обаче – „хайде да го бутаме“ и „не пипайте паметника“ няма да доведе до нищо

  65. Павел Янчев | 24.03.09 | 65

    @ Боян Това не е типично ‘социалистическо’ изкуство. Това е Деконструктивизъм – http://en.wikipedia.org/wiki/Deconstructivism. Сгради и скулптури с подобни обемни характеристики се правят и в момента по-света. А дали този паметник е смятан за грозен е абсолютно несъстоятелен аргумент за разрушаването му. Има много неща които са ‘грозни’, но те носят история. Партийния дом, зарати който е разрушена улица Търговска, Булбанк, цял Люлин е ‘грозен’. Това не значи че трябва да разрушим даже и едно от тези неща. По-скоро да се опитваме да ги направим ‘красиви’. Аз лично съм говорил с много чужденци, които смятат паметника за безумно красив.

    @ Иво Божков Слава Богу никой лично не решава къде да отиде паментика. А сътворяването на музей на комунизма и поставянето на всичко от това време на едно място е абсолютно същото действие като поставянето на всички деца, изостанали в развитието си, в дома Могилино. Каквото е правено по време на комунизма. Да махнем неприятните неща, да ги сложим някъде заедно и да се правим, че те никога не са съществували. Защото някой ги смята за ‘грозни’. Вместо да се опитаме да заживеем с тях и да ги интегрираме в средата си, защото те са част от нас, от живота ни. Антична Сердика да не е сложена в музей или е разпръсната из цяла София? Защо се гордеем повече, че града ни е изпълнен с останки от онова време на робовладелстки строй, а не можем да приемем обективно историята отпреди 20 години. Защо всички като погледнат паметника на проф. Старчев и виждат Тодор Живков? Защо никой не протестира, че СЛЕД 10 ноември 1989 в гр. Правец се построи паметник на Тодор Живков?

    Софийското общество ще преодолее един от най-големите си комплекси в момента, в който заживее в мир с историята си.

  66. Creator | 24.03.09 | 66

    Вероятно примера е банален ,но все пак Айфеловата кула в Париж дълго време е смятана за „отвратително грозна“ след като е била построена.

  67. И.Е. Станков | 25.03.09 | 67

    Ето обещаните снимки. Мислех, че са малко по-добри, но май наистина за нищо не стават:
    http://e-stankov.com/1300/
    Някъде по страниците на Дневник или Капитал имаше една-две стнимки от оригиналното му състояние. На Либескинд и другите деконстуктивисти има достатъчно материал в Уикипедия.

  68. И.Е. Станков | 25.03.09 | 68

    Е с тая сграда на Либескинд са на равни начала. Груб вид. Тя е още в строеж, паметнкът в разпад. ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:WestsideUnderConstruction.jpg

  69. Павел Янчев | 25.03.09 | 69

    Аз не се сдържах и пуснах като пост идеята на Creator (56) с една от снимките на Иво (67) – http://pavel-yanchev.blogspot.com/2009/03/blog-post_24.html

  70. Creator | 25.03.09 | 70

    И.Е.Станков снимките са сравнително прилични/верно е малко тъмно/,но аз мислих за снимки преди години когато не се е разпаднал/ако не намерим и с тия ще се направи нещо/.Утре вечер свършвам един конкурс и мисля събота и неделя и аз да събера малко инфо и да драсна 2-3 реда.Павеле браво :)

  71. Creator | 25.03.09 | 71

    P.S.Познайте каква е темата в новмия брой на „АБИТАРЕ“?За пореден път шапка му свалям на това списание – от първия му брой ми е любимо.

  72. Валери Гюров | 25.03.09 | 72

    към тази статия има 2 стари снимки:
    http://www.capital.bg/show.php?storyid=483952
    като чета насам-натам из нета мнения за срутрването на паметника,че и на Камбаните, започвам да се питам има ли разума почва у нас…
    В Абитаре има и интервю с Бакърджиев, споменава конкурс за градския център, където всички премирани проекти предвиждали премахването на Мавзолея, някой има ли материали от този конкурс?
    Интересно ще е да се видят проектите и кои са били архитектите

  73. Боян | 25.03.09 | 73

    @Tosh – ти пишеш „Целият български народ е възпитан по чисто социалистически начин, а в същото време всички говорят срещу него.“ и тук много бъркаш. Аз например съм възпитан по АНТИ-социалистически начин, ВЪПРЕКИ времената. Нека позная – не си от София? Паметните плочи ги помнят всички възрастни софиянци, а навремето са били един от най-обичаните мемориали, там са се провеждали всички военни чествания и празници.

    @Павел Янчев – с цялото ми уважение, но да правиш сравнение между този паметник и нещата в линка, който си постнал… Това вашето е академично изкривяване :) Ако говорим за основното тяло може да се прави такова сравнение, но в частта паметник – пластиките, цялата концепция, цитатите – отвратителна грозотия в типичния соц стайлинг. Иначе улица Търговска е разрушена заради егото на Чърчил, а не „заради партийния дом“. Люлин е адски грозен и рано или късно ще изчезне, благодарение на кризата моментът, в който ще се взривяват панелки, за да се строи наново ще се приближи значително и според мен до 5 години вече ще имаме такива случаи.

  74. И.Е. Станков | 25.03.09 | 74

    Тук намерих интересна информация за готин проект около паметника миналата пролет:
    http://boryana-rossa.livejournal.com/8543.html

    @Боян – Паметникът не е кристален, чист деконструктивизъм, защото е изпреварил деконструктивизма с доста годинки. Гери и Айзенман са правели доста по-питомни неща през 1981 г. Просто както и да го въртим, едно е ясно – паметникът е бил и остава авантгарден дори на световно ниво! Авантгардност, която абсолютно липсва в днешната българска реалност.
    И още нещо – след като си възпитан анти-социалистически, защо искаш точно като тях (тогавашните комунисти) да събаряш паметници, които не ти харесват идеологически?! Друг е въпросът, че е странно да не се харесва идеологически паметник, посветен на 1300 годишния юбилей на държавата ни…

  75. Tosh | 25.03.09 | 75

    Pyrvo – ot Sofiq sym. V Sofiq sym roden i kogato sym v Bylgariq – sym v Sofiq.

    Vtoro – Socialisticheski nachin – kato psihologiq,a ne kato politicheski predubejdeniq. I tochno tam e protivorechieto. Horata govorqt sreshtu politicheskiq socializym,a v syshtoto vreme psihologicheski ne sa sviknali s kapitalizma. A i nqma kak da mu sviknat,zashtoto v Bylgariq nqma qsno izqven ikonomicheski kapitalizm, s koyto da svikvat..

  76. Creator | 26.03.09 | 76

    Бояне прав си само за едно – фигуралните изображения малко прецакват идеята за „деконструктивизма“ ,ама както се казва „първи стъкпки“ – няма как.

  77. ВЕСО | 26.03.09 | 77

    Скелето официално е подготвено за реклами за да се намерят пари за реконструкцията на паметника. Проф. Старчев е дал съгласието си за това да бъде обновен и да се осмислят неприятните молуподземни пространства на конструкцията. Аз се радвам че най-после нещо ще се случи с този ключов за гради ни елемент и се надявам да се случи възможно най-бързо :)

    @Боян- Панелките пич няма да се взривяват скоро още повече благодарение на кризата – много просто когато няма пари всеки гледа да пести а разрушаването често е много по-скъпо от строителството особено що се отнася за панелки. И освен това Люлин е значително по удобно място за живеене от „капиталистическия“ вече младост където стотиците мистериозно появили се УПИ-та унищожиха и малкото достойнства които имаше коплексният начин на застрояване :)

  78. Tosh | 26.03.09 | 78

    „и се надявам да се случи възможно най-бързо“ – az se nadqvam da se sluchi vyzmojno nay-dobre,a ne nay-byrzo.

    „мистериозно появили се УПИ-та унищожиха и малкото достойнства които имаше коплексният начин на застрояване“ – tova mi haresa :)

  79. Creator | 26.03.09 | 79

    По повод взривяванията – тя София няма къде битовия боклук да си държи ,та камо ли панелките да се взривят.После ще ги складираме на луната сигурно боклуците от тях.

  80. Боян | 27.03.09 | 80

    @И. Е. Станков – аз искам единствено красива и удобна градска среда. Каквато е имало някъде до 60-те и после следва тоталното и сриване докато стигнем до днешното положение. Аз не съм архитект, само любител и като такъв ще ви кажа – имате малко теоритично изкривяване. Добрият архитект не е този, който остава неразбран, но пък в университетите много му се кефят, а този , чийто продукт е „близо“ до хората, удобен, хармоничен и т.н. А този паметник дори не е хубав сам по себе си, камо ли в съчетание с околните пространства и облика на града като цяло.

    @Tosh – напълно разбирам какво имаш предвид и пак съм на същото мнение. Съгласен съм за мнозинството, но не и за „Целият български народ“. Не забравяй, че една четвърт от населението ни вече няма никакви спомени от комунизма. Второ, има стари фамилии където духът на капитализма никога не е изчезвал. Трето, аз примерно съм учил в 127мо през комунизма, където бяхме по системата на Сендов, изградена по западен образец, напълно анти на руската. Четвърто, вече 20 години пътуваме, живеем по света, връщаме се и т.н., така че не сме толкоз глупави, ако обичаш

    @BECO Точно заради кризата цената на панелките ще се срине, което ще направи изкупуването им с цел бутане и строене наново икономически изгодно и след като кризата отмине ще започнем да го виждаме. Но това е съвсем друга тема за друг разговор :)

  81. Creator | 27.03.09 | 81

    Ето какво мисля по темата накратко:
    http://store.picbg.net/pubpic/5A/70/aa80131b0af45a70.jpg

  82. И.Е. Станков | 27.03.09 | 82

    @Боян – с теб явно имаме много общо: и аз съм по сендвоската система, от семейство пострадало от комунистическия режим и не съм архитект ;) Сега и за паметника да се разберем…

    @Creator – готино! Паралелите са много трудни за игнориране…

  83. […] произлезе от този пост на Провокад, след който се разви една наистина свежа […]

  84. Bobarev | 27.03.09 | 84

    Creator,страхотен аналог…Liebeskind, Coop Himmelb(l)au , Eisenman…и т.н деконструктивистично и съвременно…няма да скрия симпатиите си към паметника изобщо:)А мисля ,че за гимназията в Лос Анжелис,показана на долния линк, Coop директно се е вдъхновявал и от нашия паметник хехе..странно защо още не са го бутнали американците… може би ако се спомене,че и в България има подобен паметник от соц.време…туко виж ще анатемосат архитекта:)))

    http://cdn.dexigner.com/images/detail/17976/Central_Los_Angeles_Area_High_School.jpg

    Имаше във facebook-а една абурдна група за събаряне на „петокрилия шестохуйник“,срамно грозящ нашата столица…включвах се в тази група,само и само да се опитам да ги убедя точно в противното…ама май нямах успех хаха:)Проблемите са няколко:
    1.Проблема май е леко политически вече….не се знае и какви интереси ,чисто икономически, вече има..и кой ще спечели от този проблем(няма да сме ние:)
    2.Трябва да се престане да се гледа на паметника като соц.символ ,а просто като на чисто изкуство.Аман от соц.комплекси!
    3.Не може просто така да се посяга на историческата ни памет, подобно на бутането на мавзолея.Срамно е ,жалко е ,безумно е!!!Тъжно е …
    4.Относно естетическите му качества – сигурен съм че почти всички архитекти(поне тези ,които се интересуват,четат и т.н) го харесват – добре съчетани обеми,експресивно,модерно..и подобни клишета…как да го обясниш това на хората с масовия вкус?????Ако си спомняте имаше един виц..или по-скоро от сферата „митове и легенди“…или беше истина,че бабите са замеряли с яйца черното жил.блокче на Zoom,зад НДК…..no comment:)
    5.Не искаме там да се появи втора „Света София“..разголена ,кичозна и грозна във вид на Хан Аспарух ,яхнал кон и развял победоносно опашка!!!!
    5.Това ,че се руши,не е довод,че трябва да се бутне…повечето хора свързат отношението си към паметника именно с това…грозен е,защото се разпада…???
    …..честно да ви кажа още преди време като се оголиха железата на паметника…страшно ми хареса така…а сега гледайки конструкцията около него…това ажурно скеле,образуващо чиста триъгълна призма…ми …страшно много ми харесва дори така…веднага си представих малко стъкло…малко стълбички…малко площадки за съзерцание..малко светлинка…малко зеленинка….отразяване на слънчевата светлина…един вид една модерна опаковка,за която има редица примери в чужбина…..моля не ме линчувайте!:)
    …..а НДК е доста по-грозен,тромав…ако щете- соц е …по време на изложения е като бит-пазар..защо никой не иска да го бутне??????:)))
    Едно е сигурно-трябва обществвена дискусия,конкурс,но не да се пита Сульо и Пульо,а хора със съзнание,познания, вкус и т.н….т.е да не зависи преди всичко от Бойко Борисов;)

  85. Bobarev | 27.03.09 | 85

    …Станков, идеята за титаниевите плочи е страхотна,нищо че не съм любител на Франк Гери..ще блести,ще се отразява…туко виж това се хареса и на повечето хора…чудно ще е …само как ще се опази от набезите на съгражданите ни „роми“:)!!!

  86. Добре де, някой няма ли да направи тема във Фейсбук, да спасим паметника от тъпи идеи. Това си е произведение което си има автори и авторски права най-малкото, какви са тези глупости да се правят какви ли не щуротии по него. Мислех, че точно архитектите не би трябвало да се подлъжат от обвивката на нещата, и да се изказват прибързано и незапознато. Добре, че има хора по горе които достатъчно красноречиво го защитават. Дано да има и по силна обществена защите, че като гледам всякакви измислени новопоети, журналисти и кви ли не се изказват без изобщо да са в час с каквото и да било.

  87. Гергана Милушева | 07.04.09 | 87

    паралела с еврейския музей баш на езика ми беше…

    Бояне, къде разпряваш, че си пътувал? само на юг ще да е било.
    защото – тръгваш на северозапад, а колкото по-натам отиваш, толкова повече паралели с паметника ще срещаш; а подтиснати и депресирани хора – все по-малко. (явлението започва да се наблюдава след първите 600 км…)

    конкурсче – кое поред ще бъде през изминалите месеци за счекотливо местенце на София? четвърто?
    ама не е проблема в конкурса по принцип, напротив, проблема обикновено е кой да го журира…

    дали Станишката (нашего брата, не другия) ще се навие да патронира таквоз нещо като покани десетте от Биеналето за жури?

  88. Боян | 26.04.09 | 88

    Гергана, плосък опит за оригиналчене. Ще ти отговоря буквално – не съм бил единствено в скандинавските държави, балтийските, Полша и Словения от държавите в ЕС. Живял съм една година в Холандия/Белгия, което е доста на „северозапад“ от България.

    И за да кажа последно по темата – единственият вариант да остане за мен приемлив е да се махнат всякакви пластики, букви и т.н. и да се измисли нова концепция за основното тяло. Да речем – наблюдателна точка – да се завъртят едни стълби интересно до най-горе, където да има малка площадка. Защо не даже бар за 3-4 човека, като онзи дето Хайнекен беха направили. Или пък може да има телескопи и вечер да се качват хората да погледнат към звездите. И т.н. – ясно е, че могат поне 10 интересни неща да се измислят. И естествено да се облицова със супер модерни и интересни материали

  89. Pierrepetrov | 04.06.09 | 89

    Ne mislia,che pametnikut e ot osobeno znachenie-primer za lipsata na kreativnost i vuobrajenie na komunisticheskite „tvorci“,bi moglo da se zapazi osnovata i da s emodofizira,za da se postigne balans,tozi pametnik e primer za konvencialnostta,koiato vlastva v Bulgaria

  90. Pierrepetrov | 04.06.09 | 90

    Prmer za bezsilieto na nashite skulpturi ,hudojnici i architekti da suydadat neshto nevijdano i nechuvano

  91. Павел Янчев | 25.06.09 | 91

    Update:

    http://www.dnes.bg/sofia/2009/06/25/pametnikyt-pred-ndk-greiva-feshyn-oranjev.73280

  92. Милен Мечкуев | 26.06.09 | 92

    Отдавна имаше такова „решение“ :)
    пп. Виж коментар (11)

    А дали наистина така ще стане „фешън“ незнам :)

  93. Марин | 12.09.09 | 93

    Съжалявам, че късно се включвам ама не издържам.
    Г-да архитекти, повечето от вас защитават историческото наследство от соц-време. Как пък никой от вас не написа нищо за премахнатите паметници (на същото това място) на жертвите от войните за освобождение на България.

  94. Милен Мечкуев | 14.09.09 | 94

    Здравей. Причината е, че просто нямаме достатъчно информация за тях. С удоволствие бихме обсъдили и това. Дискусията има продължение и в друга наша тема. http://provocad.com/?p=953
    Ако имаш желание пиши и там

  95. Jalallnor | 29.02.12 | 95

    http://tor4.su – борьба с зависимостью

  96. Usted | 19.07.12 | 96

    шедьовър с послание са Камбаните, Шумен, Бузлоджа ако щете, малко известният паметник при Брезникна, Беклемето и мн мн мн мн други Соц паметници, които също са занемарени и низвергнати, но

    ТОЗИ ТУК , хм,хм…, не знам, явно е твърде възвишен, за да го разбират хората.

    пп Естествено, че не трябва да се събаря, това е отвратителна комплексарщина.

  97. […] теми whata.org provocad.com provocad.com boryana-rossa.livejournal.com window.fbAsyncInit = function() { FB.init({appId: […]

  98. морков | 18.09.12 | 98

    Пълна реставрация!
    по-правилно ще е да видим пример на сбъркана интерпретация на миналото отколкото келешка интерпретация на бъдещето,предложена от 33годишен победител в конкурс.
    пък ако се окаже че някой елемент много накърнява чувствата на всички, тогава ще мислим.
    конкурс ми звучи като пълно безумие.

  99. […] Мартин Ангелов, Provocad.com, Circa […]